Befriande roligt

”Komplett galen” är verkligen komplett galen

Foto: Folkets bio
Teater på riktigt Paret Rafael Edholm och Görel Crona är enormt skickliga på att spela varianter av sig själva, ibland känns det nästan lite olustigt. Är det teater eller är det på riktigt?
FILM

Svensk komedi i regi av Lea Farmlohde, med Görel Crona, Rafael Edholm, Yaba Holst m fl.

Nog är svensk film i behov av lite mer galenskap.

Uppenbarligen är Rafael Edholm annars mer känd som skådismannen som tänker göra något åt det. Han har just avslutat inspelningen av en skruvad actionkomedi i Kiruna-miljö, ”Babas bilar”. Och den här roliga låtsasdokumentären har också honom som upphovsman (vänd på bokstäverna i regissörens namn ?). Han och hustrun Görel Crona ska sätta upp August Strindbergs ”Fröken Julie”. Hon regisserar, han ska spela den djuriske Jean. Det blir en omtumlande resa, från repetitioner i ett kallt slakthus i Stockholm, till djupsinniga samtal om livet och kärleken på heta hotellrum i Spanien. Kärlek, sex, svartsjuka och en svår gränsdragning mellan det privata och det professionella.

När Jean får en naken Julie (Yaba Holst) framför sig på en slaktbänk, får han svårt att tygla sina känslor. Och hustrun Görel Crona vet inledningsvis inte riktigt vad hon ska tycka. För, som hon säger: ”Teater är på riktigt, teater gör ont.” Det fejkade dokumentärfilmsgreppet med en pretentiös kvinnlig regissör som följer uppsättningen av ”Fröken Julie” är väl genomfört.

Edholm och Crona är så skickliga på att spela varianter av sig själva, att det ibland nästan känns lite olustigt. Man vill inte riktigt veta om det finns någon sanning bakom de svartare delarna i skildringen av parets förhållande.

Inget mästerverk. Det märks att det är lågbudget. Tempot saggar ihop mot slutet.

Stundtals har man kanske inte riktigt fullt utbyte av alla skämt om man inte kan sin Strindberg eller har hyfsad koll på kändisparet Edholms/Cronas liv.

Men ”Komplett galen” är verkligen komplett galen, på ett befriande roligt och annorlunda sätt för att vara svensk film.

Jan-Olov Andersson