PR-trick stängde sjukhus

”Mission Impossible” satte patienters liv på spel

FILM

Samtidigt som Tom Cruise hårdlanserar Mission Impossible 3 jorden runt skakas filmen av en skandal.

Ett PR-trick i Los Angeles tvingade ett sjukhus att stänga.

– Liv stod på spel, säger Nikki Baker, sjukhusets talesperson.

Foto: AP
Cruise smörar Tompa åker jorden runt för att göra reklam för nya filmen ”Mission Impossible 3”, här i Rom, Italien.

Tillsammans med tidningen Los Angeles Times tyckte filmbolaget Paramount att de hittat på ett nyskapande PR-trick. Digitala musikspelare gömdes i 4500 lådor som säljer tidningar runt om i Los Angeles. När lådan öppnas spelas den välkända ”Mission Impossible”-låten.

Problemet är att musikspelarna inte gömdes tillräckligt väl. Förbipasserande trodde att apparaterna med sina sladdar var bomber. Vid ett tillfälle sprängde Los Angeles-polisen en tidningslåda när de inte kunde avgöra om föremålet var explosivt, uppger nättidningen CNS News.

300 fick evakueras

Den värsta incidenten inträffade på ett veteransjukhus i västra Los Angeles. När en tidningsköpare larmade om en misstänkt bomb i en tidningslåda tvingades 300 personer evakueras från Veterans Affairs Administration's Ambulatory Care Center. Två våningar fick stängas av i nästan två timmar.

– Liv stod på spel, säger Nikki Baker, sjukhusets talesperson till CNS News.

– Läkare kunde inte komma in i byggnaden. Det kunde inte kvällsskiftet heller. Det fanns operationer som behövde göras och allt fick stanna upp på grund av det här.

Slutförs som planerat

– Det här var absolut inte vad vi tänkt oss, säger John O'Loughlin på LA Times.

– Vi förväntade oss inget sånt här.

Trots att filmbolaget och tidningen beklagat problemen är Nikki Baker upprörd.

– De borde ha förutsett problemen och kommunicerat bättre till oss.

Det kontroversiella PR-tricket kommer dessutom att slutföras som planerat och tas inte bort förrän den 7 maj, två dagar efter premiären av filmen.

Så här tyckte Aftonbladets recensent:

Sandra Wejbro