– Vi var som Frankenstein

Spielberg och Jackson om den nya tekniken och planerna för uppföljaren

1 av 2 | Foto: Foto: SONY PICTURES
FÅNGADE I RÖRELSEN Serkis (Haddock) och Tintin (Bell) filmas som ett led i Motion capture-tekniken.
FILM

Nya Tintin liknar inget annat. Tekniken från Gollum och Avatar har lyfts till en ny nivå.

Betyder det att skådespelare blir överflödiga i framtiden?

– Absolut inte, säger Peter Jackson och Steven Spielberg. Skådespelare kommer alltid att behövas.

Om Tintin-filmen lockar folk till bio fortsätter arbetet med en uppföljare. Filmmakarna tror det blir så.

– Manuset är i stort sett klart, säger Steven Spielberg. Grundarbetet är gjort. Det betyder att en uppföljare går lite fortare.

Tanken är att spela in skådespelarna sommaren 2012. Då skulle andra Tintin-filmen kunna ha premiär hösten 2014.

Den första tog 31 dagar att filma. 31 dagar att fånga rörelsen. Motion capture. 31 dagar att fånga skådespelet. Performance capture.

Det är det allt handlar om. Skådespelare som gör sitt jobb så gott de kan, klädda i konstiga dräkter fyllda med en massa punkter som registreras digitalt.

I datorer skapas sedan bakgrunder och varelser. Ett verktyg bland andra i regissörens verktygslåda.

”Tekniken löser problem”

– Tekniken leder inte, säger Peter Jackson som producerat Tintin. Det är filmmakarnas fantasi som styr utvecklingen. Tekniken finns för att problem ska lösas. I ”Jurassic Park” var Steven Spielbergs problem: Hur gör jag realistiska dinosaurier för en publik som har nya krav?

Lösningen blev en klassiker.

– ”Jurassic park” var den första i filmhistorien som hade digitalt skapade figurer som stjärnor, säger Steven Spielberg. Det var en stor risk med huvudroller, dinosaurier, skapade digitalt. Men jag blir mer rädd om jag inte tog risker.

Steven Spielberg har alltid varit nyfiken på tekniska uppfinningar som kan förverkliga hans ideer.

– Till ”Närkontakt av tredje graden” uppfann vi en ny kamera, säger Steven Spielberg. Jag ville ha ufo:n som landade samtidigt som jag ville röra kameran och åka med den och lämna plats för specialeffekterna.

”Skådespelare hotas aldrig”

En del är rädda att skådespelarna försvinner med den nya tekniken.

– Det behövs skådespelare mer än någonsin, säger Steven Spielberg.

– Skådespelare kommer aldrig att vara hotade, säger Peter Jackson. Jag gillar teknik och att skapa effekter men ingen vill hamna i ett läge där vi endast ser konstgjorda figurer. Vi kommer alltid att vilja se levande människor.

Steven Spielberg visar på sin egen kind och skägget hur de finjusterade utseendet digitalt på kapten Haddock.

– Vi satte på muskler, hud, fräknar, rynkor, svett, skäggstubb och alla detaljer. Vi var som Frankenstein som skapade levande varelser.

Andy Serkis är en veteran, som spelat både Gollum, King Kong och Caesar i ”Apornas planet: (R)evolution”.

– Det är ingen skillnad mot annat skådespeleri, säger Andy Serkis. Ibland är det kanske mer fysiskt, om man gör en gigantisk apa, men i stort är skådespelandet likadant. Det är bara ett annat sätt att spela in det.

Jamie Bell som spelar Tintin håller med.

– Det är väldigt befriande. Man kan pröva vad som helst.

Känner du igen dig själv i Tintins ansikte?

– Oh ja, absolut, säger Jamie Bell. Fast jag brukar säga att det är inte jag som är den oskuldsfulle äventyraren. Det är Steven Spielberg som är Tintin.