’Jag är tacksam resten av livet’

Pernilla August glömmer aldrig hur hon hyllades i Venedig - nu sitter hon i juryn

1 av 4
Pernilla August är tillbaka i Venedig där hon för tre år sedan fick stående ovationer när ”Svinalängorna” (nästa bild) visades. ”Det var en av de lyckligaste upplevelserna i mitt liv”, säger hon.
FILM

För Pernilla August, 56, är det extra häftigt och känslosamt att få sitta i en jury på årets filmfestival, tre år efter att ”Svinalängorna” hade världspremiär här.

– Den dagen filmen visades är en av de lyckligaste upplevelserna i mitt liv, förutom när mina barn föddes säger hon till Nöjes­bladet.

Jag förstår henne.

Jag var själv där i Sala Darsena och såg hur tagna folk var och upplevde de stående ovationerna efteråt.

Och det för en debutfilm som den italienska och internationella publiken inte hade några förkunskaper om, Susanna Alakoskis bok var ju bara känd i Skandinavien.

– Jag var fruktansvärt nervös. Det var en sådan där visning jag aldrig får vara med om mer i livet. Fantastiskt. Det kommer jag att vara Venedig-festivalen tacksam för resten av livet.

Tog trippelbagge

Filmen vann första pris i sidosektionen Kritikerveckan och blev sedan stor publiksuccé och trefaldig Guldbagge-vinnare på hemmaplan.

Nu sitter hon i juryn för sidosektionen Orrizonti. Kinesiska regissören Ann Hui är ordförande.

”Vill vara klar”

– Vi ser två-tre filmer om dagen och blir väldigt väl omhändertagna på alla tänkbara sätt. Det blir inte så mycket fester, jag vill vara klar i huvudet när jag ser filmerna.

En av jurymedlemmarna är David Chase, skaparen av tv-serien ”Sopranos”.

– Han är jättegullig. Jag är ju absolut ett ”Sopranos”-fan, så självklart har vi pratat lite om serien.

Pernilla följde upp ”Svingalängorna” som regissör med danska tv-serien ”Arvingarna”. Stor tittarsuccé både i Danmark och Sverige, där den visades i SVT.

”Förvirrad”

Nu väntar en andra säsong, kanske även en tredje.

– Jag är inte inblandad längre, jag gjorde de tre första avsnitten, som konceptuell regissör. Jag var ganska förvirrad, visste inte vad jag skulle göra efter ”Svinalängorna”. Men jag tände på det här familjedramat. Familjer… det kan jag berätta om hur många gånger som helst. Och jag är jättelycklig över resultatet.

Pernilla August om ...

… när vi får se henne som skådespelare igen:

- Jag har ju redan spelat in Lisa Ashans nya film ”Det vita folket”. Kan inte svara på om det blir lika skruvat som ”Apflickorna”, men det var ett väldigt kul arbete. Handlar om folk inlåsta i rum. Jag har sett alla Göteborgs skyddsrum, det var mitt januari-februari. Jag är också med på ett litet, litet, litet hörn av ”Gentlemen”.

… nästa regijobb:

- ”Den allvarsamma leken” (efter Hjalmar Söderberg-romanen). Lone Scherfig har skrivit manus. Utspelas 1903-1913. Vi behöver lite sekelskifte och historia nu. Kärleksparet är 25-35 år, ungefär.

… att döttrarna Alba och Asta (med Bille August som pappa) går i hennes fotspår.

- De har emigrerat till Danmark båda två. Alba har kommit in på scenskolan i Köpenhamn och Asta i Århus. Det är jättehäftigt.

Brasse.

… Brasse Brännströms oväntade död:

- Det är bara så sorgligt med Brasse. Jag träffade honom och det är så otroligt sorgligt när en så fantastisk människa plötsligt försvinner.

Charlotte Gainsbourg.

…Schema

Världspremiär för tävlingsfilmer från Italien och Japan. För första gången visas den riktigt långa versionen av båda delarna av Lars von Triers ”Nymphomanic” (145 + 180 minuter) med Stellan Skarsgård och Charlotte Gainsbourg på plats. Roy Andersson anländer till Lido.

Frances McDormand.

…Hederspris

Frances McDormand, mest känd för sin Oscars-vinnande roll i ”Fargo”, tar i dag emot Venedig-festivalens Visionary talent award 2014. Sedan visas alla fyra avsnitten av nya HBO-serien ”Olive Kitteridge” där hon har huvudrollen.

Adam Driver.

…Hemligaste

Adam Driver. Stjärnan från tv-serien ”Girls” är på blixtvisit för att prata om italiensk-amerikanska dramat ”Hungry hearts”. Men om den pågående inspelningen av nya ”Star Wars”-filmen är han tystlåten.

- Allt ska ju vara så hemligt, men… om jag säger att det är häftigt och surrealistiskt, blir nog inte JJ (Abrams, regissören) arg.

”The Cut”.

… Vad-ska-de-göra-nu?

När Atom Egoyan gjorde ”Ararat”, om folkmordet på armenier 1915-1917 i dåvarande Ottomanska riket, tryckte turkiska staten upp en bok som visade vad de ansåg vara fel i filmen. Vad ska de göra nu när samma ämne avhandlas i tävlingsfilmen ”The cut”? Till på köpet gjord av Fatih Akin, tysk med turkiskt ursprung. För övrigt en film där man måste ha ett hjärta av sten för att inte öppna tårkanalerna på full volym mot slutet.