Filmårets favoriter – här är Jens Petersons topplista 2014

Nöjesbladets biotyckare väljer ut sina personliga filmhöjdpunkter från 2014

FILM

Årets starkaste filmer hade familjer i närbild.

Amerikanska ”Boyhood”, belgiska ”Två dagar, en natt” och svenska ”Turist”.

Och de animerade systrarna i ”Frost”.

Tom Hardy i ”Locke”.

Bioutbudet har två motsatser.

På ena sidan sagor och fantasi, äventyr från serietidningar och för de yngre. På andra sidan realistiska vardagsskildringar kring arbetslöshet och misär. I ”Boyhood” följer vi hur huvudpersonerna åldras tolv år, ­vilket märks tydligast på den lille pojken som hinner bli vuxen. Marion Cotillard är som alltid utmärkt i bröderna Dardennes starka ”Två dagar, en natt” kring sjukskrivning och lojalitet.

”The selfish giant” följer fattiga skrotsamlande barn i England, ”Nebraska” är en svartvit resa där en vuxen son förgäves försöker stoppa faderns senila tro på en lottvinst. Kinesiska ”A touch of sin” visar verkliga ­tragedier i dagens Kina.

”Mr Turner” är ett bra porträtt av 1800-talskonstnären. Om några veckor får vi fler utmärkta sanna biografier, ”The imitation game” och ”Theory of everyhting”.

Nedan är andra starka filmintryck 2014.

Svindlande bra: ”Interstellar”.

Berörande britt: ”Pride”.

Roligast: ”Inside Llewyn Davis”, om New Yorks folkmusikvärld 1961.

Bra film som ingen hittade på grund av dåligt namn: ”Saving mr Banks” med Emma Thompson och Tom Hanks.

Bästa solist: Tom Hardy i ”Locke”.

Svartvit rikedom: ”Ida”.

Dokumentär: ”Tusen ­bitar”.

Trend: Mat. Utmärkta ”Lunchbox” och ”100 steg från Bombay till Paris” är mättande upplevelse, och snabbmålet ”Chef” har charm.

Årets nykomling: Jack O ’Connell, ”Blodsband”, ”’71”, ”Unbroken”.

Årets farväl: ”Hobbit: Femhära­slaget”.

ARTIKELN HANDLAR OM