Thelma & Louise sågades vid premiären

”Uppmuntrar till rån, dråp och rattfylla”

1 av 5
Susan Sarandon (Louise) och Geena Davis (Thelma) i den feministiska klassikern. Det är den varma skildringen av en stark och självklar vänskap mellan två kvinnor som gör filmen så unik. Tyvärr har det inte spridits vidare till särskilt många andra filmer.
FILM

HOLLYWOOD

I dag är det 25 år sedan ”Thelma & Louise” hade premiär.

När den legendariska filmen först rullades ut på biograferna var det ingen given hit.

I USA hamnade den på biotoppens fjärde plats, efter Bruce Willis superflopp ”Hudson Hawk”.

Inte heller fick ”Thelma & Louise” någon draghjälp av några av de mest kända recensenterna.

”Nedvärderande för män. Den uppmuntrar till rån, dråp och rattfylla”, skrev New York Daily News.

”Ingen i filmen oroar sig över aids, använder kondomer eller avskräcks av en seriemördare” ansåg kolumnisten Liz Smith.

– Alla pratade om hur våldsam den var. Och det var efter att ”Dödligt vapen” haft premiär, har Geena Davis berättat.

– Jag tror att det handlade mer om sexism än något annat, har Susan Sarandon sagt.

Långsamt spreds sig dock åskådarnas uppfattning. Bara i USA kom filmen att dra in 45 miljoner dollar, tre gånger vad den kostade att spela in.

– Det var inget vi kunde drömma om, har Sarandon sagt till Los Angeles Times.

– Jag trodde att jag gjorde en cowboyfilm med bilar. Jag tyckte att det verkade kul.

Davis var lika förvånad.

Två starka kvinnor

– Jag tyckte att vi hade ett bra manus. Det var en bra story. Det var såklart ovanligt att det fanns två välskrivna, kvinnliga rollfigurer. Ingen av oss hade några förväntningar att den skulle slå så stort.

Det var inte bara det att den slog stort. Historien om två vanliga kvinnor på en road trip som blir rymmare efter att Sarandons rollfigur skjuter en våldtäktsman kom också att bli en symbol för den moderna feminismen.

– Det var ingen som pratade om något feministbudskap när vi filmade i Moab i Utah 1990, säger Sarandon i Bazaar.

– Jag var mycket bekymrad över att den inte skulle ses som hämndfilm. Det Louise frågar filmen igenom är, ”Varför tycker ni grabbar att det här är okej?”.

Redan när Ridley Scott regisserade det Calle Khouri-skrivna manuset var ”Thelma & Louise” unik också med Hollywoodmått mätt.

Davis var 35 och Sarandon, 45. Båda hade med andra ord passerat gränsen för när roller för kvinnor i Hollywood brukar sina.

Kände inte varandra

De både skådespelerskorna kände inte varandra när de påbörjade giget, men fann snabbt varandra.

– Hon var rolig, kul, proffsig och supersmart, har Sarandon sagt.

– Jag gillade henne från start och vi hade en bra relation, har Davis berättat.

– Då och då brukade hon säga hur kul det var att få jobba med en tjej. Vi kom varandra nära.

”Thelma & Louise” blev också Brad Pitts kliv till superberömmelse. Hans porträtt av luffaren JD som förför Geena Davis rollfigur fick många att kippa efter andan. Att han också blåste henne verkade inte spela någon roll.

Från början skulle rollen ha gått till Billy Baldwin. När han hoppade av för ”Backdraft” var George Clooney påtänkt.

– När jag såg filmen tyckte jag att Brad var rätt val. Han var bra i filmen och jag hade säkert bara förstört den på något sätt, har Clooney berättat.

Ville knuffa ut Louise

Förutom att recensenter och tyckare hade problem med att kvinnor tar till vapen i ”Thelma & Louise” blev också slutet kontroversiellt.

Trängda av polisen på kanten till Grand Canyon säger Thelma till Louise, ”Låt oss inte åka fast. Låt oss fortsätta”.

Louise trampar på gasen. Kvinnorna håller varandra i handen och deras Thunderbird från 1966 flyger ut från klippavsatsen.

Regissören valde att frysa bilden i just det ögonblicket, för att sen låta det bli vitt.

– Ridley var inte säker på att filmen skulle sluta på det sättet. Länge sa han att han visste att Louise skulle dö. Thelma var han inte lika klar på. Han sa att vi kanske knuffar ut henne i sista sekunden, har Sarandon berättat.

Men enligt skådespelerskan blev det inget av de planerna.

– Vi hade bara tid för en tagning. 

Blivit lesbisk

Ytterligare ett annat, längre slut finns med på den dvd som släpptes i samband med att filmen fyllde 20 år.

Men Sarandon föredrar originalet.

– Det är precis som det ska vara. Vi kommer undan på något sätt. Trots att vi tar livet av oss behåller vi kontrollen över våra liv till det bittra slutet.

Hon medger dock att hon lekt med tanken regissörens planer.

– Då hade Geenas rollfigur säkert funnit lyckan i dag. Då hade hon inte varit tillsammans med sin make längre. Kanske hade hon hittat Brad igen. Kanske hade hon blivit lesbisk.

– Det vore fantastiskt.

Har hyllats och parodierats i mängder av filmer, serier och videor

Verklighetens Thelma & Louise.

”Thelma & Louise” blev en större succé än vad någon hade räknat med. Filmen vann bland annat en Oscar för Bästa manus (Callie Khouri). Dess­utom nominerades den i ytter­ligare fem kategorier: Bästa kvinnliga huvudroll (såväl Geena Davis som Susan Sarandon nominerades), Bästa regi (Ridley Scott), Bästa foto samt Bästa klippning.

Filmen ledde till en rad diskussioner och debatter. Var ”Thelma & Louse” en mans­hatar­film? Eller var det en nyskapande feministisk film? Var det en film som lurade unga kvinnor att ta till vapen? Oavsett så har filmen med tiden fått en klassikerstämpel - och slut­­scenen som både hyllats och blivit parodierats i allt från filmer och tv-serier till tv-spel och musikvideor.

Fyra år efter filmens premiär arresterades Joyce Carolyn Stevens, 30, och Rose Marie Turford, 35. De var eftersökta av polisen för att ha rånat minst tre män under pistolhot - efter att ha lurat männen att tro att de var på dejt med någon av kvinnorna. Paret kom i medierna att kallas för ”verklighetens Thelma & Louise”.

ARTIKELN HANDLAR OM

Film