Danska stjärnans nya jobb: regissör

Bioaktuella Trine Dyrholm om kollektiv, panikångest och ”Arvingarna”

1 av 3 | Foto: AP TT
Trine Dyrholm.
FILM

Trine Dyrholm är en ­mycket bra skådespelare. Fick fina priset silverbjörnen för ­rollen i ”Kollektivet”.

Nu blir hon regissör också.

– Jag ska regissera två avsnitt av ”Arvingarna”. Jag har lärt mig så mycket av den tv-serien, ­säger Trine Dyrholm, 44.

Vi har sett Trine Dyrholm i filmer som ”Festen”, mot Mikael Persbrandt i ”Hämnden” och ”En sång från hjärtat”, ”A royal affair” mot ­Alicia Vikander och ”Bröllop i Italien” mot Pierce Brosnan. Tv-serien ”Arvingarna” har blivit en succé i många länder.

– Jag har lärt mig mycket om att berätta historier och skriva manus av den serien, säger Trine Dyrholm. Nu i sommar regisserar jag två avsnitt av tredje säsongen.

Vad har de senaste årens ­framgångar betytt?

– Jag försöker vara avslappnad. Det är ett privilegium att få så bra jobb. När jag går på röda mattan kan jag njuta av att leka film­stjärna.

”Viktigt visa mörker”

Hon säger att man inte ska ta åt sig av beröm. Inte tappa fokus på arbetet.

– Det är mycket som kan distrahera. Man får inte vara fåfäng ­heller. En del av skådespelandet är att visa de mörka sidorna av mänskliga känslor och det är inte vackert. Att vara fåfäng och se sig själv utifrån är en skådespelares största fiende.

Anna som du spelar i ”Kollek­tivet” är en berömd nyhetsuppläsare i tv. Hon föreslår att de ska bilda kollektiv men drabbas själv hårt av förändringarna.

– Det var mycket intressant att göra ett porträtt av en stark kvinna som faller i bitar och inte klarar att stå upp för sig själv. Hon förlorar sin värdighet. Jag blev upprörd när jag läste manus. Det blir starkt drama när rollfigurer inte klarar att följa sina drömmar.

Ställde in föreställning

För Anna som du spelar ­påverkar det jobbet. Har det hänt dig?

– Jag har haft två upplevelser. Jag skulle spela teater i Berlin, en stark monolog veckan efter jag ­begravt min pappa. Då var jag rädd att jag inte skulle kunna ­jobba eftersom det var så känslostarkt. Men det gick bra. Känslorna i pjäsen hade inget med mitt privatliv att göra.

– Vid en annan tidpunkt i livet fick jag panikångest. Då var jag tvungen att ställa in och stänga ner en föreställning. En gång kunde jag kontrollera mina privata känslor, en annan gång klarade jag inte av det.

Fått mer tyngd

Ulrich Thomsen och du var också med i Thomas Vinterbergs genombrott ”Festen” 1998. Vad har förändrats sedan dess?

– Bitvis känns det som i går. Thomas är sann mot sin talang. Vi har alla gått upp i vikt, men också fått mer tyngd och erfarenhet i livet och yrket. Diskussionerna om rollfigurerna och manuset var på en högre nivå nu.

Har du egna erfarenheter av kollektiv?

– Jag har många vänner som växte upp så. Jag har en kusin vars pappa startade ett kollektiv och där bodde jag ett halvår när jag gjorde min första film som 17-åring 1989. Men det var inte lika radikalt som i filmen.

De startar kollektivet för gemenskapen, men det blir också mycket ensamhet.

– Vi är alla ensamma, och därför är det viktigt med filmer och konst. Jag tycker om att sitta i mörkret i en publik och dela ­saker, sådant vi annars inte kan prata om.

Slog igenom när hon tävlade i danska Melodifestivalen som 14-åring

Namn: Trine Dyrholm. Född: 15 april 1972. Bor: ­Köpenhamn. Familj: Regissören/koreografen Niclas Bendixen och sonen Axel, 7. Filmer: ”Festen”, ”­Förbrytelser”, ”Hämnden”, ”A royal affair”, ”Bröllop i Italien”, ”En sång från hjärtat”. Genombrott: Sjöng i danska Melodifestivalen 1987, ”Danse i måneskin”. Aktuell: Har huvudrollen som Anna i ”Kollek­tivet”. Filmar ”Du försvinner” mot Michael ­Nyqvist. ”Arvingarna” säsong tre sänds 2017.

”Kollektivet” recenseras på sidan 14.

ARTIKELN HANDLAR OM