Aftonbladet
Dagens namn: Antonia, Toini
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nöjesbladet / Idol

Gör reklam – för sig själva

Så utnyttjar juryn ”Idol” – för att lansera sina egna projekt

”Vi vinner väldigt mycket genom nya kontakter och att man kan marknadsföra andra idéer”, säger Anders Bagge – som snart släpper en skiva med ”Idol”-Lars.   ”Vi vinner väldigt mycket genom nya kontakter och att man kan marknadsföra andra idéer”, säger Anders Bagge – som snart släpper en skiva med ”Idol”-Lars. Foto: JIMMY WIXTRÖM

Idolerna bär Laila Bagges döskallesmycken i direktsändning.

Och lagom till säsongspremiären av ”Idol” släppte Andreas Carlsson sin biografi.

Så utnyttjar jurytrion sin tid i rampljuset maximalt.

Smyckeskollektioner, boksläpp, musikaler och tv-projekt.

Exponeringen ”Idol”-juryn får varje fredag är guld värd för deras karriärer och sidoprojekt.

I veckans tv-inslag ”Tobbe & Trus – med koll på Idol” på aftonbladet.se avslöjar Andreas Carlsson, Laila Bagge och Anders Bagge hur de bygger sina varumärken med hjälp av ”Idol”.

– Vi tjänar ju inget på att vara med här utan snarare förlorar vi på det ekonomiskt. Men vi vinner väldigt mycket genom nya kontakter och genom att man kan marknadsföra andra idéer, säger Anders Bagge i ”Tobbe & Trus”.

Han släpper inom kort ett album med ”Idol”-deltagaren Lars Eriksson.

Böcker, klockor & ägg

Andreas Carlsson, 36, lämnar inte heller någonting åt slumpen.

I slutet av september släppte han biografin ”Live to win” och designar egna smycken. Han planerar för en klockkollektion, har patent på datumstämpling på ägg och har skrivit musikalen ”Dandy” – en färdigskriven trilogi som även ska komma att bli en plattform för att skapa nya artister. Han ska också släppa trilogin om ”Dandy” i bokform.

Bär smyckena i tv

– Jag gör ingenting utan att tänka innan. Man måste utnyttja synergier, tänk på det när ni själva ger ut böcker och sådana grejer. Det är bra med synergier, säger han i programmet.

Laila Bagge, 36, har tillsammans med två vänner startat klädmärket ”Rock by Sweden” och smyckeskollektionen ”Rock by Sweden – Åsitas”.

– Jag fick massor av brev från tjejer i alla åldrar från 15 till 65 som frågade var mina kläder och smycken kom ifrån. Då sa jag till både stylisten Stefan Wåhlberg och designern Åsitas att vi borde göra någonting ihop, säger Laila Bagge.

Och Laila Bagge känner till värdet av produktplacering i tv. Idolerna har redan flera gånger burit hennes döskallesmycken i direktsändning.