Därför blir svenska komediserier så pinsamma

Läs Mats Strandbergs krönika

NÖJE

Förra året var jag på TV4 för att lyssna på ett föredrag av Ali LeRoi, en av hjärnorna bakom briljanta komediserien ”Everybody Hates Chris”. I publiken satt svenska regissörer, manusförfattare och projektledare. Till exempel Anders S Nilsson, som nu skapat TV4:s nya humorsatsning ”Hjälp”.

Nilsson avfärdar LeRoi i DN. ”Amerikanska dramaturger som petar och berättar hur man bygger upp en story förstör leklustan”, säger han bland annat. ”Koncepttänkare”, suckar Robert Gustavsson i bakgrunden. Mhm. Det låter ju onekligen bekvämt. Liksom, vi tar på tramsbyxorna och lajar runt lite på jobbet, sådär spontant crazy, och eftersom vi skrattar åt Robbans skitroliga miner så är det klart att det är kul!

Men med facit i hand, brukar amerikaner eller svenskar lyckas bäst med komedi? Även de skrä­pigaste amerikanska komediserierna från Kanal 5:s eftermiddagsträsk är proffsigare än den största svenska sitcomen. ”Hon och Hannes” och ”Playa del sol”, någon? Dramaturgi och koncept kanske inte LÅTER så kul – ”Till slut blir det bara matematik”, säger Nilsson – men det är själva stommen i kvalitetshumor. Sorry, men det är inte i första hand ni som ska ha kul, det är vi.

Mats Strandberg

ARTIKELN HANDLAR OM