Emils debut lovar gott inför framtiden

NÖJE

Ett höjt finger i Skara.

Bert Karlsson är ständigt aktuell.

Nu talar han ut i en lång intervju i februarinumret av tidningen "Nöjesguiden".

Redan omslagsbilden är spekulativ och av ett slag som Bert Karlsson kan komma att ångra om 20 år. Bert gör nämligen fingret åt läsaren vid rubriken "Ät den här!" Inne i tidningen ser han betydligt snällare ut, ler till och med.

I Tommie Jönssons intervju talar Bert Karlsson om det mesta han är eller har varit engagerad i, från sin första skivutgivning på 60-talet till Sommarland-äventyret, Ny demokrati, Melodifestivalen och "Fame Factory".

Jag väntar fortfarande på de där memoarerna.

Emil Sigfridsson singeldebuterar med ömsinta "Tillbaka till igår" (Mariann), som lovar gott inför det kommande soloalbumet. Det är en riktig Disneytryckare skriven av kvartetten Tim Larsson, Johan Fransson, Tobias Lundgren och Niklas Edberger.

Flöjter och dragspel smyckar en följsam melodi med drag av många nutida amerikanska countrylåtar. "Svensktoppen" om jag får bestämma.

"Tillbaka till igår" är en av flera mycket starka sånger på den senaste "Fame Factory"-samlingen, "Volym 3. Final 2002" (Mariann), den fjärde cd:n med artister från första säsongen om man räknar julplattan också.

"Gilliot Road" med Michael Michailoff, "You were there" med Maria Pensar och "Tell me how to end this story" med Hannah Westin är alla mycket bra, Westin ilsken och frustrerad som en svensk Avril Lavigne.

Barbados- Mathias påminner oss om den bortglömde såpahjälten Steve, chaufför i "Friends på turné", genom att spela in hans singelballad "One in a million" i en svensk version. Han är också bra i pojkbandstryckaren "Somebody mentioned your name".

Schlager-SM-aktuelle Andrés Esteche gör sin bästa insats hittills med mjuka, Beatles-influerade "Lonely days", där han bitvis låter som - håll i hatten nu - Freddie Mercury. Bland låtskrivarna finns "Dille" Diedricson.

Möjligtvis kan jag tycka att de är lite väl klämkäcka emellanåt, men ingen kan beskylla Kikki Danielsson, Elisabeth Andreassen och Lotta Engberg för divafasoner. Det visade de både i TV 4-dokumentären om krogshowen och i SVT:s "Så ska det låta" i veckan. I det sistnämnda programmet förminskade de snarare sin egen betydelse genom att närmast pliktskyldigt sjunga några strörader från sina största hits - vilket jag tycker är synd.

Några dagar tidigare fick vi både långa och fina utdrag ur den gemensamma krogshowen. Och de gamla klassikerna i all ära, främst imponerade några helt nya sånger, med balladen "Tonerna som för oss närmare varann" som starkast lysande nummer.

Jag måste genast försöka få biljetter dit.

Bäst just nu

Michael Nystås [email protected]