KU-utfrågningar sveks av tittarna

NÖJE

Utfrågningarna i konstitutionsutskottet,KU, alltså svenska statsskickets Friskis och Svettis, gillas inte av tittarna.

Publiksiffrorna är knappt mätbara. Det är synd på ett drama fyllt av överraskningar också när jympandet är som mest omständligt. Ordföranden Göran Lennmarkers oklanderligt hövliga stil när han tog benhårt grepp om den slingrande Lars Danielsson blev en höjdare svenska tv-tittare inte är bortskämda med av sina politiker.

Man nästan glömde att KU bygger på slutna och ålderdomliga modeller som synliggjorda av tv-sändningarna blev obehagliga överraskningar för miljoner. Det stinker ju politiskt spel över utfrågningarna. Inte kan den modellen rimma med en demokrati i tiden.

Fast tv högaktar modellen så till den grad att vanligt folk aldrig släpps fram att uttala sig om sändningarna. Kommentarer enbart från de politiska reportrarna är alltså medvetet ensidigt, fast knappt mätbara tittarsiffror är ett tydligt besked om publikens upplevelse av utanförskap.

Visst är ”Rapports” K G Bergströms medryckande analyser virtuositet i folkets tjänst. Precis som Anna Lindmarkers samtal med Lena Smedsaas i TV4 Plus är underbara exempel på koncis klarhet. Men engagemang för publiken kan inte stanna där.

Minst av allt har ”Toppkandidaterna” släppts fria i tyckarsofforna för synpunkter på KU som svensk politisk verklighet. Det kanske är allmänt accepterat på tv att avsikten med ”Toppkandidaternas” extrema makeover inte är en fråga om att frigöra ungt kritiskt tänkande ett enda dugg. Deltagarna manipuleras till att helt okritiskt underkasta sig vad helkommersiella medietränare drillar dem i, nämligen att företräda mesta möjliga politiska korrekthet i skick och bruk.Som när gruppen skickas för en snabbrunda i kriminalvården för att sen hålla anföranden i ämnet inför ”kritiska gymnasieelever”. Ska inte kritiken komma direkt från ”Toppkandidaterna” själva Nej, därför att syftet med serien är vad skönhetstävlingar alltid hållit på med: att profilera bästa fasaden. Gärna för mig, men inte i allmän-tv vars uppgift är att granska mediesvängens mest lukrativa business istället för att marknadsföra den.

Och när ska ”Toppkandidaterna” själva vakna upp och ifrågasätta ett stuk som inte hör hemma nån annanstans än i treans sortiment av ”Top model special”?

Kerstin Hallert