Just du blev cool i år

NÖJE

NEW YORK

Du är ointresserad av trender, jag vet.

Men 2003 var året då du, just du, blev trendig.

Just för att du var så - häpp - otrendig.

Egentligen fungerar en trendcykel så här, enligt Malcolm Gladwells analys i New Yorker 1997:

Först kommer "innovatörerna" (även kända som "coola personer", som Stakka Bo, eller vem som nu är cool därhemma, Lisa Milberg?) som är pionjärer för en viss stil. Sedan kommer "snabba anpassare" (folk som hänger med coola personer, som jag, he). Därefter den "tidiga majoriteten" (folk som ser coola människor på stan, som Fredrik Helmertz på Café), därpå den "sena majoriteten" (folk som ser coola människor på MTV, som Ebba von Sydow på Solo) och sedan kommer "efterkälken" (du och Anders Lundin som struntar i sånt här trams).

Men. 2003 var året då "omedelbart passé"-trenden slog igenom. Och det är New York Times, världens briljantaste tidning, inte jag, som noterar det.

Truckerkepsar, svenneöl, elektroklash, dokusåpor. Allt var rätt och fel på en och samma gång.

Allt snurrade så fort att redan när Justin Timberlake bar sin truckkeps på grammyutdelningen i februari - eller just därför - så var den ute igen. Hippa webbsidor tog avstånd och tidningen Rolling Stone proklamerade att samma kepstrend som den lanserade i numret innan nu "var över". Och just därför blev kepsjäveln så fel att den blev rätt igen. Puh.

Samma sak med The Strokes, Colin Farrell och skandalsystrarna Hilton. Så många töntar upptäckte dem att de blev coola bland de hippa igen, som för att markera sin överlägsna coolhet och känsla för kvalitet och ironisk grabbighet, i motsats till "den tidiga majoriteten" som i vanlig ordning inte förstod ett skvatt. Puh.

Nu frågar du dig nu: Är detta viktigt?

Nej. Väldigt få saker är, strängt taget, viktiga; miljoner barn kommer att dö i aids i Afrika inom 25 år. Men det kan väl vara roligt att veta, att det var så det var, 2003. Du, folket, var hipp - utan att ens bry dig.

Andra nya grejor 2003, berättar Times:

Reklampelare på motorvägen som byter budskap beroende på vilken radiokanal du lyssnar på. Som högteknologiskt känner av radiosignalen och analyserar vad du vill köpa efter din bil och musiksmak = stil, smak, socialgrupp: intresse.

Matstimulatorn. Ser ut som en läskig eltandborste. Kopierar smaken, doften och känslan av att äta. Bra för tjockisar!

Idiotsäker espresso, för hemmabruk. En kapsel med exakt rätt mängd kaffe stoppas i maskinen Nespresso C190. Det är trycket/mängden som är avgörande. Nämligen.

Hitlåtsmaskinen. Ingen trodde att Norah Jones skulle sälja miljoner cd - utom datorn Hit Song Science, byggt på matematiska jämförelser av tidigare hits. Forskarna fann, för övrigt, att U2 matematiskt påminner om Beethoven, Van Halen om Vanessa Carlton och 50 Cent om bonnlurkscountry som Ronnie Milsap!

Nikotinin. Ja! En dry martini med tobak i. För rökare som vill drinka men inte får på grund av fåniga rökförbud.

Bara i Amerika, barn, bara i Amerika.

Knäxxx in the city

Fredrik Virtanen

ARTIKELN HANDLAR OM