10 klassiska Bob Dylan-texter

Nöjesbladets musikredaktör Håkan Steen listar sina favoriter

1 av 5
NÖJE

Att välja ut de bästa texterna med rockens främste poet genom tiderna är självkart en omöjlig uppgift.

Ibland är hela texten ett mästerverk. Lika ofta sitter briljansen i enstaka fraser.

Nöjesbladets Håkan Steen plockar några exempel på Dylans litterära geni.

Håkan Steen.

”My back pages” (1964)

”Crimson flames tied through my ears, rollin’ high and mighty traps/Pounced with fire on flaming roads using ideas as my maps/’We'll meet on edges, soon’ said I, proud ’neath heated brow/Ah, but I was so much older then, I'm younger than that now”

De som är väldigt bra är ofta väldigt bra redan från början. Det här skrev Dylan när han var 22.

”Subterranean homesick blues” (1965)

”You don’t need a weatherman to know which way the wind blows”

Det går att plocka otaliga odödliga rader bara ur den här låten, snacka om flöde. Texten blir ännu bättre av den klassiska videon, där Dylan håller upp plakat med centrala ord ur låten.

”Desolation row” (1965)

”The kerosene is brought down from the castles/By insurance men who go/Check to see that nobody is escaping/To Desolation row”

Den surrealistiske poeten Dylan presenterar sig på allvar, i något för tiden så udda som en episk elvaminuterssång.

”Mr Tambourine Man” (1965)

”Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free/Silhouetted by the sea, circled by the circus sands/With all memory and fate driven deep beneath the waves/Let me forget about today until tomorrow”

Det finns en anledning till att det här är en av Dylans allra mest kända och älskade låtar. Känn på bilderna som framkallas av de här raderna.

”Visions of Johanna” (1966)

”Inside the museums, Infinity goes up on trial/Voices echo this is what salvation must be like after a while/But Mona Lisa must’ve had the highway blues/You can tell by the way she smiles”

Det sägs att den här handlar om Joan Baez, men Dylan själv bara sagt att det är hans favorit på albumet ”Blonde on blonde”.

”Idiot wind” (1975)

”Idiot wind, blowing every time you move your teeth/You’re an idiot, babe/It’s a wonder that you still know how to breathe”

Själva definitionen av dräpande poesi. Från Dylans stora skismässoalbum ”Blood on the tracks”.

”You're a big girl now” (1975)

”I’m going out of my mind/With a pain that stops and starts/Like a corkscrew to my heart/Ever since we’ve been apart”

Ännu en från ”Blood on the tracks”. En bitterljuv kärlekssång som även innehåller lika odödliga raden ”Time is a jet plane, it moves too fast”.

”Blind Willie McTell” (1983)

”Well, God is in His heaven/And we all want what’s his/But power and greed and corruptible seed/Seem to be all that there is”

Den store berättaren Dylan sjunger the blues. Spelades in för albumet ”Infidels” 1983, släpptes obegripligt nog först på boxen The bootleg series vol 1-3” 1991.

”Not dark yet” (1997)

”I’ve been down on the bottom of a world full of lies/I ain’t looking for nothing in anyone’s eyes”

”Time out of mind”, Dylans starkaste album i ”modern” tid, nådde sitt klimax i detta monumentala stycke mörker. ”It’s not dark yet but it’s getting there”.

”Mississippi” (2001)

”You can always come back/but you can’t come back all the way/Only one thing I did wrong/Stayed in Mississippi a day too long”

Att Dylan först gav bort den här verbala pärlan till Sheryl Crow säger en del. Hans egen version finns på ”Love and theft”. En av Dylans mäktigaste texter den här sidan 00-talet.