Man har fått fnatt – på talangjakter

Jan-Olov Andersson ser en brist på fantasi i tv-husen

NÖJE
Jan-Olov Andersson.

Publiken började tröttna på ”Idol”. Då blir nästa storsatsningar två nästan identiska projekt, ­just nu ”The voice”, i höst ”X factor”.

Fantasin tycks inte direkt flöda i TV4-­huset.

I höstas hårdsatsade reklamkanalerna och ökade, enligt branschtidningen Resumé, ­sina programbudgetar med 250 miljoner kronor.

Vinnaren i kampen om tv-tittarna blev – SVT. Gamla trygga ”ång-tv” med säkra publiksuccéer som ”På spåret”, ”Doobidoo” och ”Skavlan”.

Nu gick det ingen nöd på reklamkanalerna (utom möjligen TV3), då efterfrågan på tv-reklam ändå är rekordstor. TV4 hade över 800 miljoner kronor i vinst.

Men KREATIVT händer det inte mycket. Samma programserier säsong efter säsong efter säsong.

Och man har fått fnatt på talangjakter. Senaste (sista?) ”Idol”-vinnaren Amanda Fondell hann knappt fira segern, förrän TV4 låg i startgroparna med ”The voice”. Visst, där finns detaljer som skiljer. Och Carola, Petter, Magnus Uggla och Ola Salo är betydligt tyngre namn än Laila Bagge och co i Idol-juryn. Annars är det ungefär samma sak som ”Idol”. Inte underligt att tittarna hittills har svikit.

Just nu visar TV 4-ägda TV11 ofta amerikanska ”X factor”, för att mata in namnet i medvetandet hos sina unga (men få) tittare inför den svenska versionen som i höst visas på Tv4. Och återigen: det är bara detaljer som skiljer den talangjakten från ”Idol”.

När vi på Aftonbladets nöjesavdelning varje år har konferens spottar vi ur oss idéer. Många av dem genomförs. Bra eller dåliga, det är förstås en smaksak.

Tv-mediet är betydligt mer omständligt och dyrare. Men man undrar: har TV4:s nöjesansvariga aldrig några möten ­eller konferenser där de försöker hitta på något eget? ­Består deras jobb enbart av att säga ja eller nej till produktions­bolagens idéer, ofta försvenskade utländska program?

Jag vill ändå hysa lite framtidshopp för Tv4:s nöjesprogram.

Två av mina absolut roligaste år i yrkeslivet var som reporter på SVT:s nöjesprogram ”Svepet” för drygt tjugo år sedan. John Chrispinsson var programledare, vi blandade högt och lågt inom nöjen och kultur, det blev publiksuccé och det mycket tack vare en entusiastisk idéspruta till chef som verkligen ville och vågade göra något nytt och annorlunda.

Han heter Casten Almqvist, är sedan någon månad till­baka som vd på TV4 och kan väl ändå ­inte ha genomgått en ­total personlighets­förändring…