Alice Babs fick oss att swinga

NÖJE

Det är mycket märkligt.

Alice Babs inledde sin karriär med en kontrovers. Jazzen skrämde en del i 1940-talets Sverige. Och slutet av hennes liv gav rubriker om bråk mellan hennes familj och olika bekanta.

Två strider kring Alice Babs. En underlig inramning till en sångkarriär som mest handlade om skönhet och skicklighet. Vackert och snällt.

Redan när jag växte upp på 1960-talet var Alice Babs den berömda duktiga internationella etablerade stjärnan som jobbade med Duke Ellington. Med Svend Asmussen och Ulrik Neumann. Hon blev också hovsångerska, vilket är en bra bit från skandalrubriker och bråk.

Alice Babs hade en fantastisk röst med stort omfång. Perfekt gehör, påstods det.

Hennes första skiva kom 1939, ”Joddlarflickan”, och joddlandet blev en av hennes signaturer. Inte en musikform som borde jaga upp moralens väktare, men det stormade kring Alice Babs när hon sedan gjorde ”Swing it, magistern” och blev en del i att göra jazzen populär. Det var en hel dle som blev upprörda, men när vi hör det idag låter det väldigt oskyldigt. I både text och musik.

Hon fortsatte filma och var populär tonåring även på vita duken. En del i ”Vårat gäng”, de klämmiga kompisarna på Söder i Stockholm. Det blev många filmroller under 1940- och 1950-talen.

Alice Babs samarbetade också en del med Povel Ramel som tidigt skrev sånger för henne.

Hon representerade Sverige i den första Eurovionsschlagern 1958, med sången ”Lilla stjärna”.

Från slutet av 1950-talet kom de internationella framgångarna. Hon turnerade med Swe-Danes i USA och jobbade mycket med Duke Ellington. Vi kunde se henne i tv. ofta i mer högtidliga sammanhang. Kyrkokokonserter.

De tidiga kritiker som trodde jazzen var en övergående fluga bland ungdomen hade fel. Musiken fick allt högre status och samma fick Alice Babs, som med åren visade hur skicklig hon var i många genrer.

Hon gjorde jazz och barnvisor, schlager, folksång och julmusik. En snutt  har samplats av Just D i en populär mixad julsång.

Kanske ett lämpligt lån. Svenska rappare återanvänder toner från en sångerska som fick Sverige att swinga.

ARTIKELN HANDLAR OM