Ebert hade nog gillat ”Svenskjävel”

Jens Peterson ser en dokumentär om en inflytelserik filmkritiker

1 av 2 | Foto: Foto: AP.
Roger Ebert.
NÖJE

Sevärda ”Life itself” har en ovanlig huvudperson.

En filmkritiker.

Men så gjorde också Roger Ebert ett starkt avtryck i filmvärlden.

Dokumentären, som nu finns på brittisk dvd, är inspelad under Roger Eberts (1942–2013) sista månader. Han fick cancer och gjorde operationer som lämnade ett hål i halsen. Sedan flera år tillbaka kunde han inte prata eller äta, men fortsatte skriva.

”Life itself” innehåller många foton och filmer ur hans förflutna, och färska intervjuer med kolleger och regissörer som Martin Scorsese.
 

Roger Eberts första filmrecensioner i Chicago Sun-Times kom 1967. På den tiden skrev olika tyckare i den tidnigen under samma pseudonym, fejknamnet ”May Tinee” (= matiné). Men Ebert skrev med egen byline och blev skicklig filmkritiker .

Under 1970- och 1980-talen gjorde ett tv-program honom till kändis i USA. Ebert och konkurrenten Gene Siskel gav tummar upp eller ner för filmer. Samt diskuterade ilsket. Dokumentären har fascinerande klipp ur tv-showen, även misslyckade griniga tagningar.
 

Roger Ebert skrev läsvärda recensioner i sin tidning. Ofta med intressanta infallsvinklar, en underhållande kritiker som välskrivet formulerade originella tankar. Kultursidor drar till sig för många filmtyckare som uttrycker banala och ytliga funderingar på ett omständligt vis.

Så kallat intellektuella verkar inte alltid intelligenta, men det var Roger Ebert. Skarp. Både elak och snäll. Passionerad filmvän.

Språket i hans självbiografi ”Life itself” påminner om en stilist som Olof Lagercrantz i ”Om konsten att läsa och skriva”. Eberts bok är en utgångspunkt för dokumentären.
 

En del filmkritiker blev framgångsrika filmare. François Truffaut och Jean-Luc Godard skrev engagerat i Cahiers du Cinema innan de själva blev regissörer och gav världen ett energiskt filmspråk. Bo ­Widerberg var författare som skrev debattinlägg om film innan han också bröt ny mark som regissör, inspirerad av den franska vågen.

Vi ska inte utsätta Ronnie Sandahl för sådana jämförelser. Men han var tidigare nöjesjournalist här på Aftonbladet. I dag är det premiär för hans långfilmsdebut, ”Svenskjävel”. Den är sevärd.

Det hade nog Roger Ebert också tyckt.

ARTIKELN HANDLAR OM