Det är festivalsommar – och totalt uppochner

Musiksommaren 2013 är galnast i mannaminne

UPPOCHNERVÄNDA VÄRLDEN Medan Robbie Williams sålde ut Ullevi lätt som en plätt fick giganten Rihanna kämpa.
NÖJE

Festivalsäsongen 2013 är långt ifrån över.

Men en sak är redan klar.

Få livesomrar har varit märkligare.

Siesta, som med bland annat Håkan Hellströms turné­premiär, Nas, Biffy Clyro och The Vaccines hade ett ovanligt bra program, började festivalsommaren med att stänga. Då var det fortfarande lätt att se det som en deppig engångsföreteelse. Ändå låg oron i luften. 

Sen gick Peace & Love från att vara Sveriges största festival med runt 50 000 besökare till att inte finnas alls. Hultsfred flyttades till ett dystert fält ute vid Arlanda. Besökarna var så få att det räckte med att ställa ett namn som Band Of Horses på scen för att tömma nästan hela resten av området. Superdebutanten Miriam Bryant spelade samtidigt, i ett halvtomt jättetält. 

Veckan innan Sundsvalls Gatufest slog upp portarna berättade stadsfestivalens vd för Sundsvalls Tidning att de sålt mer förköp än någonsin. Festivaldöd påstod de sig inte ens kunna stava till. Veckan efter talade bilderna från de öde scenerna ett annat språk. Och trots att de enligt egen uppgift sålt 35 000 (!) biljetter räckte det inte för att rädda Gatufesten från konkurs. Anrika Tivolirock i Kristiansstad stöp dagarna efter.

Men allt märkligt handlar inte om festivaldöd. Att Robbie Williams just släppt det bedrövliga albumet ”Take the crown” spelade ingen roll, förra veckan fyllde han ändå Ullevi. 61 449 ville se karln. Allt medan Rihanna fick kämpa sig upp till utsålt. De sista biljetterna såldes i kassan, alltså inte av svarthajarna utanför arenan, bara minuter innan världens just nu hetaste artist skulle gå på scen.

Inget är självklart eller säkert längre. Precis som i mediebranschen är hela båten i gungning. Allt kommer inte att handla om rätt program, artisternas skenande gager eller att rädda festivalerna med house och hårdrock. För efter sommarens alla haverier kan den viktigaste utmaningen bli den svåraste. Att få de unga besökarna att våga lita på arrangörerna och köpa biljett till festivalerna igen. För pengar de knappt ens har.