”Genialt – men sen då...”

Foto: CHRIS PIZELLO/AP
TALANDE TYSTNAD Radiohead plockade bort sig själv från internet. Greppet flög första klass i ett viralt jetplan över hela världen i några timmar. Genialt, på sitt sätt. Och ett billigt sätt att göra reklam. Problemet är att sådana idéer har kort livstid. På bilden sångaren Thom Yorke.
NÖJE

Radiohead var rätt geniala i några timmar.

De tog det sista pr-halmstrået som fanns kvar och försvann från internet.

Men vad ska artisterna göra nu?

För några dagar sedan började det brittiska rockbandet Radiohead att plocka bort sig själva från internet.

Hemsidan bleknade bort.

Inläggen på Facebook och Twitter raderades.

Det blev tomt och tyst.

Vilket naturligtvis skapade rubriker. Greppet flög första klass i ett viralt jetplan över hela världen i några timmar.

Samtidigt började fansen att få kryptiska meddelanden via Twitter och Reddit där det bland annat stod: ”Sing a song of sixpence that goes/burn the witch/we know where you live”.

Möjligen ville gruppen visa hur bevakade alla är via sina bredband och telefoner i dag.

De flesta anade att det var en kampanj för Radioheads kommande album samt, visade det sig, nya singeln ”Burn the witch”.

Frågan är – fanns det någon annan väg att gå för Radiohead?

Att exempelvis släppa en låt eller skiva utan förvarning har sedan länge blivit en bransch-klyscha. Det är ingen nyhet längre utan vardag.

”Aha, släppte James Blake sitt nya album vid midnatt? Bra. Då lyssnar jag på det sedan.”

I den strömmade världen behöver ingen kasta sig över nya releaser. Publiken kan lugnt stoppa in låten eller skivan i en spellista och gå på lunch. Detsamma gäller tv och film. Principen påminner om att köpa böcker, ställa in dem i bokhyllan – eller i biblioteket på läsplattan – och spara dem till mer regniga dagar.

Svårigheten är att över huvud taget visa att man finns, att få folk att lägga några dyrbara sekunder på ens budskap i blixtsnabba flöden på sociala medier.

Ur den synvinkeln är Radioheads taktik genial. Jag kan inte minnas att någon stor etablerad artist har lämnat internet förut. Dessutom är det minst sagt ett billigt sätt att göra reklam.

I en värld där information varken sover eller tar semester blir tystnad och frånvaro ett säljargument.

Problemet är att sådana idéer har kort livstid. Nästa artist som försöker sig på något liknande blir genomskådad ännu snabbare. Effekten bleknar för varje gång.

Ingen lär få samma genomslag som när Beyoncé spelade in ett helt album med videor till vartenda spår och släppte det out of the blue 2013. Hur många fler än U2 kan ens komma på tanken att låta Apple trycka in sitt nya album i vartenda Itunes-konto utan att fråga om lov? Kommer några andra än Kent att annonsera med en kortfilm att de lägger av?

Och kanske viktigast av allt – existerar något över huvud taget om ingen kan se eller höra det på internet?

Radiohead svarade snabbt på den frågan själva. I dag är de aktiva på Twitter,  Instagram och Facebook igen.

Ingenting har egentligen hänt.

Markus topp 3

1. ”Heartbreaker (deluxe edition)” (box, Ryan Adams)

En av 2000-talets största americanaskivor, återutgiven i olika versioner med spöklika demos och en tidigare outgiven konsert på dvd. Om jag påstod att jag inte gillade det här skulle jag behöva byta namn till Andres Lokko.

 2. ”6 inch” (albumspår, Beyoncé)

För närvarande favoritspåret på ”Lemonade”. Just nu, just i dag, i slutet av den här veckan.

3. ”Thelma & Louise” (film)

I år, närmare bestämt den 24 maj, är det 25 år sedan ”Thelma & Louise” gick upp på bio. Det produceras fortfarande pinsamt få berättelser om kvinnlig vänskap i Hollywood, eller i världen över huvud taget.

ARTIKELN HANDLAR OM