Markus Larsson: Rätt låt vann i trist rövshow

Pastaälskaren från Lidingö hade hela paketet – men Melodifestivalen behöver en väckarklocka

MELODIFESTIVALEN

Rätt låt vann.

Men resten var bara fel.

Årets final blev en trist rövshow.

Det var glädjande att finalens två bästa låtar och nummer till slut stod mot varandra i toppen:

”Dance you off” med Benjamin Ingrosso och ”Every single day” med Felix Sandman.

När det verkligen gäller vinner fortfarande poplåtar som har någonting med de vanliga hitlistorna att göra.

Det var också kul att jurygrupperna och tittarna var överens.

Ingrosso vann båda omröstningarna.

Finns inte mycket att säga om det.

Pastaälskaren från Lidingö hade hela paketet – låten, numret, framträdandet.

Annars var det inte roligt.

Att Renaida fick sjunga om efter att ha tappat medhörningen – detta eviga gissel hos årets deltagare – gjorde bara att innehållet fick kortas lite jämfört med genrepet.

Men programmet hade inte många rätt i år, inte ens i finalen

Ingen gick miste om något.

Foto: AFTONBLADET

Dessutom fick David Lindgren ultrabråttom när även juryrösterna drog ut på tiden. Han sprang i genom årets viktigaste moment – tittarnas röster.

God middag.

Programmet hade inte många rätt i år, inte ens i finalen.

Sketcherna och mellanakterna var en mycket grå och fantasilös soppa.

Finalen väckte mest nostalgiska minnen.

Låt bildspelet börja rulla i slow motion till tonerna av Whitney Houstons version av ”I will always love you”.

Eller när Grotesco gjorde sketcherna och mellanakterna – ”Tingaling” fick till exempel ryska ambassaden att kissa på sig av vrede 2009

Tre, två, ett...

Jag minns när Kristian Luuk var programledare, fraktades in på en romersk vagn och gav programmet en ny, roligare och mer genomtänkt ton.

Eller när en omständig Fredrik Lindström läste upp de svenska jurygruppernas resultat på olika dialekter så att Lena Philipsson höll på att tappa det framför kamerorna (Medelpad var höjdpunkten.)

Eller när Grotesco gjorde sketcherna och mellanakterna – ”Tingaling” fick till exempel ryska ambassaden att kissa på sig av vrede 2009.

Och Benjamin Ingrosso kanske kan vicka på huvudet framför en led-skärm, men han slår inte när Per Andersson gick ”total höna” i dansbandsnumret ”Bizex” 2013.

Knasbollen Filippa Bark fick de döda minuterna i Green room att skina, framför allt när hon trakasserade Måns Zelmerlöw, och i drygt fem minuter stod Henrik Schyffert för två år sedan och gjorde en helt korrekt bedömning av hela tävlingen:

Ett glas blandsaft.

Petra Mede och Gina Dirawi förtjänar i sin tur två egna piedestaler

Schyffert sågade alla – tv-tittarna, artisterna, journalisterna, hela rövarpacket som ger ballongen luft – med perfekt och varm tonträff.

Petra Mede och Gina Dirawi förtjänar i sin tur två egna piedestaler i en sammanfattning av programmets moderna historia. De ägde över tre miljoner tittarstjärtar varenda gång de ställde sig framför tv-kamerorna med sina manuskort.

Allt var inte strålande förr, långtifrån, men den moderna versionen av Melodifestivalen har aldrig bara handlat om vilket bidrag som ska skickas till Lissabon, Baku eller Helsingfors.

Det var en helhet där de olika delarna förstärkte varandra, en tv-show med självdistans och humor.

När slutade SVT att anstränga sig och varför?

Var tog allt det vägen? Vad var det som hände? När slutade SVT att anstränga sig och varför? Varför vågar de inte utmana någonting längre? Det är bara två år sedan ”Hela Sveriges sång”, till exempel.

Finalen av Eurovision Song Contest i Stockholm 2016 känns allt mer som kulmen på en era som började när tävlingen styckades upp i deltävlingar.

Få minns vem som vann. Men många kommer ihåg pausnumret ”Love love peace peace” med Måns Zelmerlöw och Petra Mede. Eller att Justin Timberlake, och inte någon lokal celebritet eller ESC-kändis, var den hemliga musikgästen.

För ESC-finalen i Globen belönades SVT med Guldrosen, Europas största tv-pris, i kategorin Årets underhållningsprogram i Europa. Sändningen har blivit ett referensverk som alla kommande finaler måste jämföras med.

I år verkade någon tycka att ett par glitterkanoner och en mimtävling räckte

Baksmällan har nu varat i två år.

I fjol fick Hasse ”Kvinnaböske” Andersson vara programledare. Ok.

I år verkade någon tycka att ett par glitterkanoner och en mimtävling räckte. Alright.

Och som den sista spiken i kistan toppades 2018 dessutom av en själlös, tempofattig och humorbefriad final som utan överdrift kan vara den sämsta på 2000-talet.

Eller i alla fall den tristaste.

Någon verkar tro att Melodifestivalen är ett självspelande piano, att publiken tittar oavsett vad som händer, eller snarare inte händer, i rutan.

Tittarsifforna säger någonting annat. I år noterades exempelvis den lägsta tittarsiffran för andra chansen sedan 2007.

Melodifestivalen 2018 var en väckarklocka. Förhoppningsvis blir nästa år något helt annat.

Med tanke på den ständigt ökande konkurrensen från strömmad tv riskerar Melodifestivalen snart att ha samma tittarsiffror som TV 4 har i sina larvigaste lekprogram.

Det går dock att vara smart och bred, modern och traditionell, allvarlig och underhållande

Det går också, och det här kan inte nämnas för ofta eftersom Melodifestivalen arrangeras av ett public service-företag, att bemöta kritik utan att använda Donald Trumps tröttsamma brunhögerstrategi och skylla på pressen.

Kom igen nu. Väx upp.

Melodifestivalen 2018 var en väckarklocka. Förhoppningsvis blir nästa år något helt annat.

SVT lär knappast misslyckas med att renovera sitt flaggskepp.

Deras sämsta tid är nu.

Det kan inte bli värre.

Markus Larssons bottenlista

1. Manuset
Årets sedvanliga topplista med årets bästa ögonblick har ställts in på grund av brist på material. Och det går tydligen att göra sex program av Melodifestivalen utan manus. Men det är inte särskilt roligt att titta på. David Lindgren och Fab Freddie hade verkligen inte en lätt uppgift att ro den läckande båten i land. 

2. Anna Books reklamfilmer
Hur i hela fridens namn passerade skräpet programmets kvalitetskontroll?

3. Glittret
När idéerna tog slut i år fick Fab Freddie stå och gapa om glitter. Och idéerna tog slut hela tiden, i varje program, nästan varje minut. 

4. Glitterkanoner
Att Fabulöse Fredrik vid ett tillfälle sprang och tryckte på två knappar? Är det bra tv?Hoodyladi. 

5. Hjärtappen
I deltävlingarna avslöjade hjärtat i rutan vilka bidrag som gick vidare ungefär 40 minuter innan resultatet lästes upp. Och i finalen smetas publikens röster ut så mycket att juryn riskerar att fälla avgörandet vartenda år. Dags att justera manicken nu?

6. Dotter
Och tittarna tyckte att, exempelvis,  ”In my cabana” förtjänade att gå till final men inte Dotters ”Cry”. Vänta nu. Och jag ska avgå? 

7. Davids och Freddies mumbo jumbo-battle
Ingen begriper fortfarande vad de tjafsade om under deltävlingarna. 

8. Mimtävlingen i Kristianstad
Vakna, det är 2018 nu. Inte roliga timmen 1981. 

9. Krishanteringen
När kritiken växte om programmets brist på, tja, innehåll spelade de ansvariga Bagdad Bob och låtsades att det regnade. Sedan skyllde de på media och recensenter i stället. Vilken överraskning. Även här behövs ett bättre manus. 

10. ”Veckans glitter”
Ett ord till om glitter, ett ord till...

Så har det gått för Sverige i Eurovision 00:40
ARTIKELN HANDLAR OM