PRESENTERAS AV

Owe Thörnqvists hemliga plan bakom Melodifestivalen

Har värvat kollegor till ny tv-idé – ska offentliggöra opublicerade låtar

1 av 2
Owe Thörnqvist.
MELODIFESTIVALEN

SOLNA. Veteranen gick direkt till final.

Nu avslöjar Owe Thörnqvist sin hemliga plan med att vara med i Melodifestivalen.

– En person i tv- och mediebranschen sa ”först måste du vara med i Melodifestivalen, det är ett jättestort skyltfönster”, säger han.

Owe Thörnqvist, 87, larmar om de svenska kluriga visornas utsatta situation.

– De här ordsnickerierna finns inte kvar längre i det svenska låtmakeriet, snart är Thörnqvist 88 år, kanske orkar jag inte åka ut på tiljorna längre. Då kanske man borde återuppväcka de här visorna och sättet att skriva, säger han.

Han har själv mejslat fram ett tv-format där han ska lära upp personer som vill bli singer songwriters i sin och Lennart Hellsings anda.

– Det här sättet att hantera det svenska språket måste fortleva. Jag har ett par idéer kring en tv-serie som har just med det att göra och skulle heta ”Låtmakarlåda med Owe Thörnqvist”. Det skulle vara en låtskrivarskola i min anda, säger han.

Rädd för att nån ska sno idén

Han menar att medverkan i Melodifestivalen är ett första steg till lanseringen av talangprogrammet. Efter tävlingen ska han skicka in idéförslaget mer tydligt.

– En person i tv- och mediebranschen sa ”först måste du vara med i Melodifestivalen, det är ett jättestort skyltfönster, då får du en starkare förhandlingsposition”, säger han.

Men veteranen tystnar flera gånger och tänker sig för, han är rädd att någon ska stjäla idén.

– Jag vill inte föra fram idén i sin prydo, detta måste man nästan skriva ner på ett papper och skicka frankerat till sig själv för att få behålla det, annars snor nån det. Jag vill inte avslöja för mycket, få det publicerat i Aftonbladet och sedan dyker det upp i TV4, säger han.

Har fört samtal med kollegor

Han tänker också ett inslag där adepterna skriver klart färdigställda verk ur hans privata samling.

– Jag har byrålådor fulla av fragment där jag skrivit några noter eller takter på baksidan av nåt kuvert. Blir det inte klart blir jag otålig och lägger det åt sidan. Ett förslag är ”Bitar i byrån” där man tar upp dem och skriver klart dem.

Han har också redan fört diskussion med flera kollegor som planeras vara med som expertpanel.

– Jag har några stycken som kan sitta och bedöma värdet av vad som skrivs, några kollegor som Carl-Axel och Monica Dominique och Peter Kvint som producerat min låt nu. Men nu ska jag inte säga mer.