Mobilförbud för alla som röstade på gammeldisco

Markus Larsson om resultatet i Mello i Leksand

avMarkus Larsson

MELODIFESTIVALEN

LEKSAND. Två saker som jag aldrig trodde att jag skulle skriva om Melodifestivalen:

Rätt djur vann.

Och ge makten tillbaka till barnen.

Jon Henrik Fjällgren gick också vidare, förstås.

Men det visste ni ju redan.

Det viktiga var ju att renen på Fjällgrens bildskärm nådde finalen.

Sverige kan andas ut i ren och skär viltlycka.

Den största stjärnan i Leksand, en tvättäkta skägglavshipster från fjällen, får i och med detta gå upp i ringen mot bland andra Hanna Ferm och Liamoo den 9 mars.

Den drabbningen stångar man inte bort i första taget.

Men först:

Lina Hedlund gick också direkt till final. Och vad hände där? Har klockan vridits tillbaka tio år?

Ingen skugga faller naturligtvis över Lina. Hon naglar fast varenda kamera med stålblick och gör ett ärkeproffsigt framträdande.

Men själva låten är mossigare än en norrländsk myr. Jag trodde att vi hade lämnat schlagerdisco som bygger på föråldrade beståndsdelar bakom oss. Det lät som att musiken hade producerats av en gammal, överbliven fläkt.

Det här gjorde Carola 2006 och Charlotte Perrelli två år senare. Och det gick ju jättebra för Perrelli i Eurovision Song Contest med ”Hero”. Jättejättebja.

Men ingen behöver heller tappa hakan två våningar ner av förskräckelse.

Tävlingen drabbas alltid av minst en konservativ rekyl varje år, hur obegripliga de än är. Mot simpel nostalgi finns inget känt botemedel. Det giftet blir vi nog aldrig av med.

Misstänker att justeringen av appröstningen spelar in i kvällens resultat. Barnen har kanske inte samma massiva makt längre.

I så fall säger jag – ge makten tillbaka till barnen. De har uppenbarligen bättre koll på både popmusik och klimathotet än sina föräldrar.

Tänk om nu, SVT. Kidsen är trots allt framtiden.

Då är chansen större att bidragen och tävlingen förändras i takt med tiden.

Hellre det än att några vinfryntliga föräldrar med dåligt omdöme får sitta vid ratten. Eller traditionella schlagerfans som gillar hur musiken lät när Lill Lindfors tappade kjolen i direktsändning, för den delen.

De båda röstningsgrupperna borde från och med nu ha mobilförbud i tre lördagar framöver.

Om du bara sitter hemma och längtar efter att få dansa till gammal Alcazar-disco på nästa firmafest, låt bilen stå och telefonen vara. Du kan inte vara riktigt nykter.

Deltävlingen i Leksand ägdes dock av följande bidrag:

”Norrsken” (Renen feat. Jon Henrik Fjällgren).

Där fick tv-publiken se ett maffigt och olyssningsbart Eurovision-nummer med tjock rök, dansande snövirvlar, norrsken och ett allmänt hokus pokus som bara lever och existerar i den här tävlingen och ingen annanstans.

Och det är väl själva poängen med Jon Henriks edm-jojk?

Det är bara galenskap, allting. Kalla det gärna för mainstream, som alltid.

En sak är dock säker. Renen var bäst.

Han är den enda artisten som kan lämna Leksand med hornen högt.

ARTIKELN HANDLAR OM