SVT flög in personal med helikopter – notan: 40 000 kronor

Akut sjukdom i Melodifestivalen: ”Väldigt förmånligt pris”

avTorbjörn Ek

MELODIFESTIVALEN

LEKSAND. Nödlösningen: En tv-fotograf tvingades flygas in till Melodifestivalen med helikopter.

Kostnaden för SVT landade på närmare 40 000 kronor, enligt uppgifter till Nöjesbladet.

– Tack vare goda kontakter så fick vi ett väldigt förmånligt pris för att snabbt kunna få ner fotografen till lördagens genrep i Göteborg, säger projektledaren Anette Helenius.

En akut magsjuka tvingade Melodifestivalen till en nödlösning.

Tidigt på lördagsförmiddagen för två veckor sedan tvingades Melodifestivalens redaktion att flyga in en ersättare, efter att en tv-fotograf blivit akut sjuk inför genrep och sändning av Melodifestivalens första deltävling i Göteborg.

Ingen reservplan

Tv-fotografen flögs från Stockholm till Göteborg i helikopter. Kostnaden fick SVT stå för och notan hamnade på närmare 40 000 kronor, enligt välinsatta källor.

– Vår enda kranfotograf blev tyvärr akut magsjuk inför sändningen på lördagen och kranen är en central position i programmet som vi inte kan vara utan, säger Melodifestivalens projektledare Anette Helenius.

Någon ersättare fanns inte att finna i Göteborg med omnejd. Och SVT hade ingen reservplan för eventuella sjukdomar. Enligt uppgifter till Nöjesbladet hade även förberedelserna inför alpina VM i Åre slukat en stor mängd av de möjliga ersättarna som skulle kunna operera krankameran under direktsändningen av Sveriges största tv-program.

1 av 3 | Foto: Peter Wixtröm
Fotografer förbereder för Melodifestivalen 2019.

”Förmånligt pris”

– Den ersättare vi hittade med kort varsel fanns då i Stockholm. Tyvärr fanns det ingen resa med tåg eller flyg som kunde få ner ersättaren i tid, men tack vare goda kontakter så fick vi ett väldigt förmånligt pris för att snabbt kunna få ner fotografen till lördagens genrep i Göteborg, säger Anette Helenius.

SVT vill inte berätta hur mycket helikopterfärden kostade, men enligt Nöjesbladets källor blev det en extrautgift på mellan 30 000 och 40 000 kronor, som landar på Melodifestivalens programbudget.

Budgeten: 25 miljoner kronor

Tidigare i veckan berättade SVT:s vd Hanna Stjärne i SR:s ”Medierna” om Melodifestivalens budget.

– Redan min företrädare Eva Hamilton sa för många år sedan att priset låg på runt 2 miljoner per program. I dag har det stigit något, vår programbudget ligger på ungefär 2,5 miljoner per timme, sa hon då.

Baserat på fyra deltävlingar, andra chansen och finalen så produceras totalt omkring 9 timmar och 40 minuter av Melodifestivalen, vilket gör att programmets totalbudget från SVT:s sida uppskattningsvis landar på 25 miljoner kronor.

ARTIKELN HANDLAR OM