PRESENTERAS AV

Loreens politiska kupp i fara efter repstrul

”Om inte numret funkar framgår inte det dolda budskapet”

1 av 5
MELODIFESTIVALEN

SKELLEFTEÅ. Hennes politiska schlagerkupp är i fara.

Loreens första repetition i arenan kantades av problem.

– Om inte budskapet kommer fram kan jag lika gärna skita i det här, säger hon efter repet.

Hon orsakade en mindre diplomatisk kris i Azerbajdzjan under Eurovision song contest 2012, när hon ordnade möten med hjälporganisationer som inte stöttade landets totalitära regim.

Nu planerar Loreen Talhaoui, 33, att framföra ett tydligt politiskt ställningstagande om kampen för acceptans och allas lika rättigheter på Melodifestivalens scen på lördag.

”Frustration”

Men efter en problemfylld första repetition är hennes kupp i fara.

– Det är lite frustration nu för det är så många delar som ska klaffa, säger hon.

– Om inte budskapet kommer fram kan jag lika gärna skita i det här. För mig är det otroligt viktigt att det blir tydligt och att allting klaffar med ljus och så för annars kan det kanske misstolkas eller tas för nåt annat. Jag skrapar på nåt som kanske kan vara lite känsligt för vissa så jag vill att det ska komma fram ödmjukt och kärleksfullt men ändå tydligt.

Hennes frustration lyste igenom när hon stod på scenen i Skellefteå arena på torsdagseftermiddagen.

– Mina lurar gick av, så jag hörde inte, sa hon från scenen under repetitionen.

Problem under repet

Ljudet strulade och hon kunde inte höra musiken eller sin egen sång. Flera gånger höll hon också igen med rösten och sjöng inte ut.

– De trodde att det var nåt fel på själva mikrofonen men så visad det sig att det måste varit jag som kommit åt volymknappen. Hur jag gjorde det har jag ingen jävla aning om, säger hon.

Loreens tre minuter på scenen är regisserat av Martin Renck och koreograferat av Joakim Stephensen. Varje sekund är minutiöst uttänkt och alla positioner måste sitta perfekt för att Loreens budskap ska nå fram till tv-tittarna.

”Större än politik”

Loreens fyra dansare kommer att ha smink och peruker för att likna artisten. Scenshowen bygger på kampen mellan det onda och det goda och tillsammans med dansarna iscensätter Loreen flera olika bilder av kamp genom historien. Bland annat fotot av en dam som slår en nynazist med sin handväska under en demonstration i Växjö 1985. Och med stora fanor återskapar Loreen och dansarna även det klassiska konstverket ”Friheten på barrikaderna” av Eugène Delacroix, där Loreen får symbolisera friheten med fanan i handen.

Men hon vill inte själv kalla sin scenshow för politisk.

– Nej, det här är nåt större än politik. Det här handlar om humanitet. Det handlar om alla typer av fördomar. separationer och åtskillnader, mellan svart och vitt, hetero och homo, alla de här olikheterna, säger hon.

ARTIKELN HANDLAR OM