SVT använde skyddade frasen i Melodifestivalen

1 av 4 | Foto: Jimmy Wixtröm
Under ”Andra chansen” i Melodifestivalen användes frasen ”Let’s ger ready to rumble”...
MELODIFESTIVALEN

KRISTIANSTAD. ”Let's Get Ready To Rumble!”

Så började SVT Melodifestivalens Andra chansen.

Det få kanske vet är att frasen är varumärkesskyddad.

Den är varumärkesskyddad.

Men SVT:s Andra chansen i Melodifestivalen inleddes med frasen ”Let's Get Ready To Rumble!”.

Det var Michael Buffer, presentatör på amerikanska boxningsmatcher sedan 1982 som redan året efter hade han patent på alla ESPN:s matcher och blev rikskänd i USA. 1984 kom sedan snilledraget som skulle säkra Buffer-familjens ekonomi i generationer.

Buffer började då inleda matcherna med den numera legendariska frasen. Orden fick genomslag direkt och 1992 lyckades Buffer, efter flera års kamp, registrera orden som ett varumärke.

SVT: ”Vi hade koll”

Nu är 66-åringen given på alla stora boxningsgalor – något han tar duktigt betalt för. Enligt brittiska The Guardian kostar det 35 miljoner kronor, eller sju miljoner kronor per ord, för arrangören att få Buffer att säga den legendariska frasen.

Men SVT kände till reglerna och har kollat upp användandet noga:

”Vi hade koll på att det är varumärkesskyddat. Man får säga det men inte använda det i kommersiella syften”, skriver Melodifestivalens projektledare Anette Helenius i ett sms.

De är klara för final i Melodifestivalen 00:46
ARTIKELN HANDLAR OM