”Han visste vilka låtar svenska folket skulle älska”

Nöjesbladets Tobbe Ek om hitmakaren Lars ”Dille” Diedricson

Lars ”Dille” Diedricson kunde det folkliga.
MELODIFESTIVALEN

Han struntade i credden.

I stället skapade ”Dille” melodier som för alltid etsat sig fast i en Melodifestivalälskares hjärta – och hjärna.

Det folkliga var vad Lars ”Dille” Diedricson visste bäst. Den breda, lättillgängliga musiken med klistriga refränger som aldrig skulle hamna på creddiga musikjournalisters årsbästalistor.

Låtar som Linda Bengtzings ”Jag ljuger så bra” och Barbados ”Allt som jag ser” har i stället blivit evighetshits som aldrig kommer glömmas bort av Melodifestivalälskare och schlagerfans.

Och vi är många.

Hans musik har spelats miljoner och åter miljoner gånger på förfester och efterfester över hela Sverige och fått varenda schlagerdansgolv att koka.

För Lars ”Dille” Diedricson skapade de folklig hitsen. Han visste vilka låtar svenska folket skulle älska.

Charlotte Perrellis (då Nilsson) ”Tusen och en natt” dömdes ut som mossig när den kom 1999. Den skulle inte ha en chans i Europa. Men den segrade i Eurovision och är fortfarande Charlottes största hit.

När Melodifestivalen 2010 hoppades på storstjärnor som Peter Jöback och Darin satsade ”Dille” istället på fyra okända tjejer som han undervisat på musikgymnasiet i Skara. Som manager åt Timoteij hittade han receptet som oväntat skulle konkurrera ut storfavoriterna och även om han inte skrev deras ”Kom” så fanns hans fingertoppskänsla med i bakgrunden. Den där känslan av vilken typ av låt som svenska folket kommer ta till sig, förälska sig i och lyssna sönder inte bara en månad, inte bara en sommar. Utan år efter år efter år efter år.

Den fingertoppskänslan hade han redan 1980 när han skrev den evigt återvändande säsongshitten ”Sommarnatt” åt egna bandet Snowstorm och den fanns fortfarande där när han 2010 skrev Jessica Anderssons ”I did it for love” som låg på Svensktoppen i 98 (!) veckor.

Även om ”Dille” Diedricson inte finns med oss längre kommer hans låtar att fortsätta göra det. Inte på några årsbästalistor av creddiga musikjournalister. Men vi Melodifestivalälskare är många fler. Och vi kommer inte sluta att älska hans musik.

ARTIKELN HANDLAR OM

Musik

Tobbe Ek