Sanna får hjälp av SVT

’Så ska det låta’ kan gynna Nielsen i Melodifestivalen

Foto: svt
DRAGHJÄLP Genom medverkan i ”Så ska det låta” på fredag får Sanna Nielsen gratisreklam inför Andra chansen på lördag
NÖJE

Kvällen före avgörandet i Andra chansen exponeras hon för en miljonpublik i ”Så ska det låta”.

Och Sanna Nielsen är långt ifrån ensam om att gynnas av SVT:s tv-tablå.

– Det här kan bli något vi får se över, säger Peter Nyrén, chef för SVT Nöje.

På lördag tävlar Sanna Nielsen och Jimmy Jansson mot varandra i en av kvartsfinalerna i Melodifestivalmomentet Andra chansen.

Tävlingen blir Sanna Nielsens andra tv-medverkan – på ett dygn.

”Blir reklam för henne”

Kvällen före Melodifestivalen är sångerskan aktuell i SVT:s succéprogram ”Så ska det låta”.

Något som kan hjälpa henne att få röster i Melodifestivalen.

– Det beror väl på hur bra man gör ifrån sig i ”Så ska det låta”. Men det är ju publicitet så det är möjligt att det hjälper, säger Sanna.

Också Jimmy Jansson tror att Sanna kan tjäna på SVT:?s generösa tablå.

– Det blir ju reklam för henne. Hon kan nog fiska lite röster på det sättet. Det är bara att gratulera, säger han.

Sanna är långt i från ensam om att vara aktuell i ”Så ska det låta” samtidigt som Melodifestivalen.

”Får dra lärdom”

Två veckor innan doldisen Sarah Dawn Finer säkrade en plats i Globen var hon med i ”Så ska det låta”.

Samma sak gäller Måns Zelmerlöw.

På SVT menar man dock att man inte har tagit hänsyn till att artisterna är aktuella i de båda programmen med så kort mellanrum.

–?För oetablerade artister kan det nog hjälpa att vara med i ”Så ska det låta”. Men vi tror inte att det har en avgörande påverkan för Melodifestivalen, säger Peter Nyrén.

–?Det är möjligt att vi får dra lärdom av det här. Det är något vi får se över inför framtiden.

Tidigare artiklar

Niklas Strömberg