Kostnad: 2 Miljoner

Hög prislapp för Perrellis pr

Foto: Foto: JIMMY WIXTRÖM
Dyr i drift ”Jag har gjort allt som står i min makt”, säger Charlotte Perrelli om sina dyra pr-resor. Upphovsmännen Bobby Ljunggren och Fredrik Kempe var med på gårdagens presskonferens.
NÖJE

BELGRAD Miljonfiaskot är ett faktum.

Charlotte Perrelli, 33, la ner mångmiljonbelopp på att bli historisk.

Nu är hon – och pengarna – historia.

– Jag vill inte tänka på det där, säger managern Staffan Jordansson.

Hon har besökt 17 europeiska länder.

Bekostat en egen livvakt.

Beställt specialdesignade klänningar med exklusiva Swarovski-kristaller.

Och det är bara toppen på ett isberg.

Charlotte Perrellis monstruösa satsning på att vinna Eurovioson – var förgäves

– Vi hade räknat med att komma högre. Man åker inte hit för att komma på 18 placering, säger Staffan Jordansson.

”Det rinner iväg”

Han är en av de första som kommit till platsen för fiaskokvällens presskonferens.

Och han hymlar inte med att den senaste tidens satsning svidit ekonomiskt.

– En del jobb betalas av skivbolaget, en del av oss, och en del av värdlandet. Det rinner i väg det gör det. Charlotte har betalat själv också, framför allt på kläder.

Hur mycket uppskattar du att allt kostat?

– Bara de här två veckorna här nere kostar mycket. Det är nog två miljoner, sen är det SVT som har sina utgifter.

Men med alla tidigare resor då?

– Det är klart det ramlar i väg, det gör det fort.

”Jag kan sova gott”

Men trots att pr-resorna kostat betydligt mer än de smakat vill Perrelli inte ha dem ogjorda.

– Det känns skönt just nu, att jag har gjort allt som står i min makt, så jag kan sova gott i natt, säger hon.

Sedan tidigare har också Charlotte Perrellis skivbolag Universal pumpat in miljonbelopp i sångerskans segersatsning.

Är detta ett ekonomiskt fiasko?

– Ekonomiskt är det ...ehh, man kan inte göra bokslut nu tio minuter efter. Ställ den frågan om ett bra tag, säger Anders Johansson på skivbolaget.

Fanns detta i planen?

– Nej. Det måste jag vara ärlig att säga.

FAKTA

Under de 33 dagarna som gick mellan Schlagerfinalen och Eurovision hann Charlotte besöka Holland, Belgien, Vitryssland, Albanien, Tyskland, Montenegro, Bosnien och Hercegovina, Finland, Lettland, Norge, Danmark, Finland, Estland, Litauen, Lettland.

Resorna skedde i bland med privatplan.

Singeln ”Hero” har delats ut gratis i över 1 000 exemplar i dyra reklampaket på Eurovision.

Två scenklänningar har specialdesignats, varav den ena smyckades med tusentals Swarovski-kristaller.

20 korsetter – som tillsammans kostade över 100 000 kronor – har inköpts.

Nya kläder och skor för hela turnén.

Musikvideo – där enbart en av de fyra klänningarna kostade 15 000 kronor.

Specialinhyrda livvakter under hela Belgrad-besöket.

En av Sveriges främsta stylister är på plats och viker inte från sångerskans sida under hela turnén.

Totalt har skivbolaget Universal, Charlottes management Stockhouse – och stjärnan själv – tillsammans pumpat in miljontals kronor i Perrellis pr-kampanj.