De här kan bojkotta Eurovision nästa år

En rad svenska artister kan stoppas från tävlingen

1 av 4
Danny Saucedos mellanakt tillsammans med Lena Ph förra året hyllades.
NÖJE

Eurovision-artister förlorar miljoner på ett nytt skivavtal.

Nu hotar skivbolaget Sony music, med artister som Danny Saucedo, Lisa Miskovsky och Sean Banan, att bojkotta tävlingen i hela Europa.

– Situationen som den är nu är ohållbar och det är väldigt tveksamt hur stort intresse vi har att ställa upp över huvud taget, säger Sony music Swedens vd Mark Dennis.

Nya Eurovision-regler har fått tre skivbolag i Norge att bojkotta tävlingen, Warner music, DaWorks och Sony music.

Nu utreder Sony music om de ska bojkotta Eurovision song contest i hela Europa. Det skulle innebära att artister som Danny Saucedo, Ralf Gyllenhammar, Lisa Miskovsky, Thorsten Flinck, JEM, EMD, Sean Banan och Outtrigger kan stoppas från framtida Melodifestivaler.

– Sony Music i Norge, och mest troligt på europeisk basis, kommer inte vara representerat i Eurovision-sammanhang de kommande åren så länge EBU upprätthåller dagens regler, säger norska Sony musics marknadschef Leif O Ribe till den norska tidningen VG.

Utreder en bojkott

Mark Dennis som är vd för Sony music i Sverige bekräftar att företagets huvudkontor i London utreder en bojkott av Eurovision i hela Europa.

– Jag håller med mina norska kollegor om att situationen som den är nu är ohållbar och det är väldigt tveksamt hur stort intresse vi har att ställa upp över huvud taget, säger han till Nöjesbladet.

Anledningen är det konkurrerande skivbolaget Universals avtal med Eurovision-arrangören EBU.

Sedan 2004 har Universal gett ut samlingsskivan från Eurovision song contest. Från och med i år har de också fått rätt att släppa singelversioner av låtarna på den internationella marknaden, för nedladdning och streaming. Det har resulterat i att inkomsterna också hamnat hos Universal i stället för hos det ursprungliga skivbolaget och artisten.

Sanna Nielsens ”Undo” klättrade rejält på listorna i Europa efter sitt framträdande i Eurovision. Hon ligger på skivbolaget Warner Music, men enligt uppgifter till Nöjesbladet var det i Europa i stort sett bara Universal-versionen av låten, hämtad från samlingsalbumet, som såldes genom nedladdningar och streaming.

Warner Music har avböjt att kommentera uppgifterna, men en källa med god insyn säger:

– Sannas listplaceringar runt om i Europa är nästan uteslutande knutna till Eurovision-skivans version som getts ut av Universal.

”Har varit svårt för oss”

Ett av problemen ligger i att det blir svårt att marknadsföra artister som Sanna Nielsen i Europa.

– Andra skivbolag ute i Europa vill ju inte marknadsföra en svensk artist om Eurovision-singeln ändå ges ut av Universal. Varför skulle till exempel Sony eller Warner i Tyskland vilja jobba med våra svenska artister om de ser att den blivande hitsingeln från Eurovision redan är utgiven av Universal, säger en branschkälla till Nöjesbladet.

Omvänt fick Sony i Sverige svårt att marknadsföra Finlands, Norges och Danmarks Eurovision-låtar i år, som alla var knutna till Sony.

– Det har varit svårt för oss att arbeta med de här låtarna i Sverige, eftersom versionen av låtarna som fått uppmärksamhet och drar mest trafik är dem från samlingsskivan som släppts av Universal, säger Mark Dennis.

– Om en av våra låtar skulle vinna nästa år så kan jag säga att jag aldrig kommer gå med på det här avtalet. Då skulle jag verkligen vilja se hur SVT och EBU menar allvar och faktiskt exkluderar den låten från Eurovision.

En Eurovision-låt som blir en hit i Europa drar in miljoner till artist och skivbolag. Pengar som nu i stället tillfaller Universal till stor del.

– EBU och Universal behåller över hälften av intäkterna på sina versioner. Artisten och producenten får sin ersättning baserat på hur mycket pengar original-skivbolaget får. Det gör att royaltyn till artist och producent också halveras, säger Jørn Dalchow, vd för det norska independent-bolaget DaWorks som också kommer bojkotta Eurovision.

– Vi är ett litet bolag, men vi har satsat stort på Eurovision i flera länder, men om de inte ändrar reglerna så kan vi inte längre vara med.

Handlar om miljoner

I årets Eurovision song contest hade DaWorks hand om Rumäniens låt ”Miracle” med artisterna Ovi och Paula Seling.

– I vårt konkreta fall med Ovi i år har 80 procent av försäljningen gått via Universals version av låten, men det är ju vi som har haft alla utgifter för låten, när det kommer till inspelningskostnader, mastring och så vidare, säger DaWorks vd Jørn Dalchow.

Hur mycket pengar handlar det om?

– Det handlar om miljontals kronor som går förlorade för en Eurovision-vinnare som får en hit i Europa, som Loreen eller Emmelie de Forrest. Hur mycket för en enskild artist går inte att säga för alla har ju olika avtal, men sammantaget är det betydande summor.

Flera svenska skivbolag sätter nu press på SVT och EBU för att reglerna ska ändras.

– Man måste verkligen hitta en lösning på det här, annars kan det få mycket olyckliga följdeffekter, säger Melodifestivalens högsta chef Christer Björkman.

Är du orolig över att det här kan påverka vilka artister som kan ställa upp i Melodifestivalen?

– Jag förutsätter att det inte kommer att hända. Jag tror inte på bojkott, man måste sätta sig vid förhandlingsbordet för att hitta en lösning. Jag förutsätter att EBU hittar en lösning så att alla är nöjda, säger Björkman.

Inga klagomål

Enligt Eurovisions högsta chef Jon Ola Sand har EBU inte blivit kontaktade av varken skivbolag eller sina medlemmar, tv-bolagen i de olika länderna:

– Vi har inte fått några klagomål från varken våra medlemmar eller från Sony eller andra skivbolag. Men de får gärna höra av sig så sätter vi oss ner och pratar om det här, säger han.

Han säger att originalskivbolaget får 65 procent av intäkterna för låtarna på samlingsskivan medan EBU och Universal får 35 procent.

– Varje år investerar vi över 20 miljoner euro (omkring 200 miljoner kronor) i att ge ofta okända artister en plattform för att nå ut i Europa. Artister som utan Eurovision troligen aldrig skulle haft möjlighet att nå ut till lika många. Vi lägger mycket arbete och stora summor på att marknadsföra Eurovision, artisterna och deras låtar och då är det inte orimligt att vi samlar det under Eurovisions varumärke för att få ut mer av de investeringarna, säger Jon Ola Sand.