Frans segervapen: gå ut i publiken

Ändrar numret för att få stöd av hemmapubliken

1 av 7
NÖJE

Frans segervapen blir hemmapubliken.

SVT ändrar framträdandet för att visa Europa hur populär den svenska Eurovision-artisten är.

– Han ska komma ut bland publiken, vi är på hemmaplan så han kommer få publikstöd, säger svenska delegationschefen Mari Ryberger.

Under Frans Jeppsson Walls första repetition i Globen såg det mesta av numret ut som under Melodifestivalen.

Med en stor förändring.

I slutet av låten lämnar Frans scengolvet och vandrar ut på en catwalk till en satellitscen ute bland ståpubliken i arenan.

Och just den här ändringen är ett av det svenska teamets segervapen, det erkänner delegationschefen Mari Ryberger.

– Syftet är att han ska komma ut bland publiken, vi är på hemmaplan så han kommer få publikstöd, säger hon.

Vill att Globen ska koka

Planen är att Globen ska koka av upphetsning när den svenska artisten går ut och möter hemmapubliken.

– Han kommer ha bra publikstöd eftersom vi är i Sverige. Det såg vi 2013 när Robin Stjernberg tävlade i Malmö. Då kände man att den svenska publiken verkligen stöttade honom genom hela numret. Det vill vi utnyttja här, säger Mari Ryberger.

Efter första repetitionen var Frans missnöjd med sin insats. Men delegationschefen håller inte med.

– Han är aldrig nöjd i viewingroom, det var han inte under Melodifestivalen heller. Han är väldigt självkritisk, men jag tyckte att det gick lysande för att vara ett förstarep.

Hur gör ni i teamet för att inte självkritiken ska påverka honom?

– Grejen är att det inte hämmar honom. Det stannar aldrig kvar hos honom även fast han är så kritisk. Vi är inte ett dugg oroliga, säger Mari Ryberger.