Appokalypsen – SVT vann inte i år heller

Foto: PETER WIXTRÖM
filippa segrade Sveriges största tv-program hade blivit rätt outhärdligt utan Filippa Bark. Och hennes pojkvän är en bra och värdig vinnare. Bäst i klassen.
NÖJE

Måns vann.

Men finalen var ingen tävling.

Det var en appokalyps.

Appen?

Tävlingens mest omdiskuterade bidrag?

Ja, den artisten hade inga tävlingsnerver alls.

När det verkligen gällde, precis när en av förhandsfavoriterna Jon Henrik Fjällgren började uppträda, sa det digitala röstningsmonstret adjö, packade väskan och gick och dog.

Medan Jon Henrik jojkade som aldrig förr var hjärtat i rutan svart. Läkarna kunde inte känna någon puls och apprösterna dödförklarades snart av Sanna Nielsen i direktsändning.

Nämen, så passande. Så väldigt, väldigt passande och kusligt dumt.

Appen var från början ett välkommet men ogenomtänkt experiment. Inte ens SVT verkade inse hur stor makt upp­finningen skulle få i år.

I efterhand är det lättare att säga – goddag yxskaft.

Om gratisgenerationen, och dit hör alla numer, får välja mellan att skicka fem röster gratis per bidrag eller betala per samtal eller sms – vilket alternativ tror ni vinner?

Alla nya grepp har bebissjukdomar.

Appen har definitivt en plats i tävlingen, men i år var den felkonstruerad. Man kunde bara rösta så länge en låt pågick. Inte före och inte efter.

Visst, det är helt i linje med Melodifestivalens logik. Ibland måste man lära sig att uppskatta låtarna innan man hör dem.

Men det är i slutändan ett infantilt och fånigt upplägg.

Det vore mycket bättre om appen synkades med telefonomröstningen och att antalet röster begränsades till, säg, 20 stycken. Rimligt, till och med.

Men i vilket fall:

Om det är någon gång som appåbäket ska fungera så är det i finalen. Att den strulade gjorde att sändningen klädde ut sig till en välkänd figur:

Amatörernas julafton.

Nej, haveriet påverkade antagligen inte resultatet. Men fadäsen ger onödigt mycket luft åt foliehattarna som tror att allt är uppgjort på förhand. Och SVT:s rykte om att kunna hantera stora och vräkiga evenemang på ett prickfritt sätt får repor i lacken.

Annars vann den solklara favoriten en solklar seger.

Måns Zelmerlöw plattade till konkurrenterna redan när de internationella jury­grupperna redovisade sina röster. Sedan fort­satte utklassningen när tv-tittarnas poäng avslöjades.

Måns fick totalt 288 poäng. Det är 20 poäng fler än när Loreen vann med ”Euphoria”.

Men å andra sidan – vad hade Zelmerlöw för konkurrens?

Det var ju inte riktigt så att han tävlade mot en Danny Saucedo med bidraget ”Amazing”.

Han ställdes bland annat mot Hasse ”Kvinnaböske” Andersson och en jojk’n’roll-artist. Två bidrag som på förhand skulle få mycket svårt att fiska röster från jurygrupperna.

Var det spännande? Sådär.

Däremot är Filippa Barks pojkvän en bra och värdig vinnare. Han har en harmlös charm som går hem i alla åldrar och ett nummer där helheten – artisten, låten, showen – var bäst i klassen.

Och när ett bidrag är överlägsen hos jurygrupperna och tittarna brukar det gå helt okej i Euro­vision Song Contest också.

Det hände en del märkliga saker under årets turné.

Andra chansen, som hade ett nytt upplägg, var en Golgata-vandring av dålig humor och pajas­artade mellanakter. Hasse Anderssons bidrag ”Guld och gröna skogar” var redan utgiven i Japan men fick tävla ändå.

Skämten och underhållningen var ibland så mossiga att det kändes som att titta på en pilsnerfilm från 1951. Och i finalen fick Dirty Loops tillåtelse att funkbasmörda fjolårets vinnarbidrag ”Undo”. Bland annat.

Utan Filippa Bark och programledarnas högklassiga stabilitet skulle Sveriges största tv-program, inklusive finalen, blivit rätt outhärdligt.

Men det här året handlade om att bygga upp grunden som det skakiga 2014 rev.

Över tre miljoner tittare per avsnitt talar för sig själv. Det är overkliga siffror i den nya tv-tiden. Och i år presenterades några namn som kan återvända och fylla startfältet med nytt liv och syre framöver. Tänker främst på Isa, Molly Pettersson Hammar och Mariette. 

SVT vann inte i år heller, men de behövde bevisa att tittarflykten från fjolårets final var ett tillfälligt avbrott. Nu kan de förhoppningsvis arbeta med större självförtroende och lugn, ta ut svängarna mer och göra en starkare show nästa år.

De kan åtminstone fixa appjäveln.

ARTIKELN HANDLAR OM