Albin Lee Meldau kryddar habil popsoul med kufig charm

1 av 4 | Foto: Stefan Jerrevång
Albin Lee Meldau har en helt egen sorts karisma som gör en stor del av showen.

avHåkan Steen

MUSIK

KONSERT När Albin Lee Meldaus låtar ska stå för sig själva, utan en mysig fond av ”Så mycket bättre”-tårar, får de det lite tuffare.
Men den gänglige göteborgaren kommer rätt långt på sin kufiga charm.


Albin Lee Meldau
Plats: Konsert & Kongress, Linköping. Publik: 1200 (utsålt). Längd: 87 minuter. Bäst: ”Kan man älska nån på avstånd” och Before & after ”. Sämst: Ibland när han vill vara passionerad soul shouter blir han bara övertänd skrikhals.


LINKÖPING. Att uppleva musik i ”Så mycket bättre” och ensam i hörlurar är två vitt skilda saker.

I tv-succén dopas intrycken av sammanhanget: tårarna, kramarna, den intima stämningen runt middagsbordet på Gotland.

När låtarna som berörde så starkt i tv-rutan ska klara sig på egen hand blir det något helt annat. Särskilt för en förhållandevis ny artist som senaste säsongens stora komet Albin Lee Meldau.

På fjolårsdebuten ”About you” gjorde 31-åringen från Göteborg habila popuppdateringar av 60- och 70-talssoul. Välgjort och engagerat men knappast essentiellt.

På scen ruffar dessbättre hans femmannaband till musiken en hel del, och ingen behöver tvivla på att sångaren vet vad han sjunger om i sina många mörka låtar om kärlek.

Framför allt är han själv en rätt speciell upplevelse.

Där sinnebilden av klassisk soul är en James Brown på knä får vi här en kille med naturvetarlook som moonwalkar halvintrovert på stället, spelar luftpiano och håller micken mot hakan som en ståuppkomiker.

Det har vi inte riktigt sett förut, och min inledande skepsis förvandlas under gigets gång mer och mer till sympati. Särskilt som han är så uppenbart tacksam över att så många har kommit.

Det händer att Meldau spelar över i de rockmustigare numren, med låtsassnyftande, okänsligt vrålande.

Men när han skalar ner showen till bara sig själv och en gitarr hittar han å andra sidan en ganska speciell nerv. Faktiskt allra mest i folkiga Christer Sjögren-tolkningen ”Kan man älska nån på avstånd”, men även i egna ”Before & after ”.

Den sortens enkla, oförställda kärnfullhet hade jag gärna sett mer av från Albin Lee Meldau, för där finns det verkligen något.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik


ARTIKELN HANDLAR OM