Ett strålande och kortfattat popalbum

Foto: Sony
Hallå? Är du vaken? Tove Styrke bevisar att mindre är mer på albumet ”Sway”.
MUSIK

ALBUM Med nya skivan ”Sway” befäster Tove Styrke sin ställning som den bästa musikexporten från Umeå sedan Refused.


Tove Styrke
Sway
RCA/Sony


POP När många artister släpper nya skivor, eller rättare sagt spellistor, som är längre än den svenska pollensäsongen kör Tove Styrke mot trafiken.

”Sway” är åtta spår kort. Albumet är otidsenligt nog en spellista utan utfyllnad. Undantaget skulle i så fall vara ”Changed my mind” där mixen av tropisk house och pop mer går på autopilot än autotune.

Förut var albumen den självklara utgångspunkten. Ibland innehöll de tillräckligt många hitsinglar för att artisterna kunde upprätthålla intresset och slippa gå tillbaka till studion igen på flera år.

”Varenda låt skulle kunna släppas som singel” är till exempel en populär och bra beskrivning av Michael Jacksons ”Bad”, Dire Straits ”Brothers in arms” och Kents ”Vapen och ammunition”.

För Tove Styrke är det tvärtom. När den strömmade samtiden kräver ett konstant flöde av singlar blir albumen ett sätt att fånga upp materialet. På ”Sway” har alla låtar utom två redan släppts.

Det imponerande med Tove Styrke är hur långsamt och noggrant hon har byggt upp sin karriär. ”Sway” är bara hennes tredje album sedan genombrottet i ”Idol” 2009. För varje år blir låtarna mer raffinerande och personliga utan att tappa sin grundmurade hitkänsla. ”Sway” kan utan minsta tvekan beskrivas som ett ”greatest hits”-album som sammanfattar hennes senaste och mest kreativt lyckade år hittills.

Tove Styrke befinner sig mitt emellan två turnéer. I vintras öppnade hon för Lorde i USA och till sommaren värmer hon upp för Katy Perry i Europa. Musikaliskt ligger hon dock närmare den förra.

Här gör hon bland annat en bländande version av Lordes ”Liability”. Det känns som att Styrke lindar balladen runt sitt uppsträckta långfinger. Lordes ångestladdade melankoli får en helt annan och sarkastisk ton.

Ibland är det lättare att beskriva Styrkes musik genom allt som inte finns där. Där andra pepprar sina låtar med hookar och ljudeffekter är ”Sway” ett skolexempel på att mindre är mer. Att luft och tystnad blir de viktigaste instrumenten i musiken påminner om jamaicansk dubreggae.

”Say my name” och”On the low” låter storslagna trots att de egentligen bara består av två grundläggande element: ett vrickat beat och en röst. Den omsorgsfulla känslan för suggestiva detaljer gör att det ständigt finns mer att upptäcka i låtar som siktar på att fastna direkt och stjäla ditt hjärta på tre minuter.

Genom ”Sway” befäster Tove Styrke sin ställning som den bästa popexporten från Umeå sedan Refused.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!

ARTIKELN HANDLAR OM

Musik

Katy Perry

Lorde

Refused