Storslagen comeback av kungen King Diamond

avJoacim Forsén

Foto: Rickard Nilsson
King Diamond är tillbaka efter ett ofrivilligt uppehåll där hjärtat sade stopp. Återkomsten är påkostad med spöklika effekter. Dessutom har han rösten i behåll.

Tillbaka efter ett hjärthaveri som kunde ha kostat honom både karriären och livet tar det några minuter innan det går att andas ut. Så gärna vill man att allt ska hålla för dansken.

Spelningen blir så mycket mer än så.

Blinkande kors

Med en påkostad show förvandlar King Diamond kvällen till en storslagen comeback.

Tajt uppbackad får vi ett skådespel bland pentagram, benknotor, blinkande upp- och nedvända kors och enorm spöktrapp i ”Them”-miljö. Framför allt bemästrar King fortfarande alla röstkast mellan den mörkt ockulta dårsången och sin unika falsett.

Med bland andra ”Sleepless nights”, ”Voodoo”, ”Dreams”, ”At the graves”, ”The family ghost” och Mercyful Fate-låten ”Come to the sabbath” (gästad av Volbeats Michael Poulsen) slår materialet brett över Kings 80- och 90-tal.

Och i extranumret ”Halloween” kliver exmedlemmarna Michael Denner och Mickey Dee upp och hjälper till. Där och då är det bara snålandet med ”Abigail”-låtar som grusar återkomsten.

King Diamond

Rock Stage, Sweden Rock

Bäst: ”Black horsemen”. Sämst: Det är svårt att behålla den ockulta stämningen med Michael Poulsen på scen.

ARTIKELN HANDLAR OM

Hårdrock