Metal-attack mot H&M:s fejktröjor

MUSIK

Modejätten blev exempel i viral kampanj

1 av 4
En H&M-jacka med loggor från ett antal band som inte existerat - förrän nu. Foto: H&M.

Har H&M startat nya metalband för att matcha sina tröjor?

Nej. Men ett hemligt kollektiv har gjort det, i protest.

– Metal är mer än ”coola” loggor på kläder … Det får en att tänka att de vill håna metalfolk, säger upphovsmannen Henri Sorvali från bandet Finntroll.

I H&M:s butiker hänger rockiga bandtröjor, -jackor och -byxor. De pryds av kända hårdrocksnamn som Metallica och Slayer – samt av loggor som tillhör helt påhittade band.

Igår började de rockiga kollektionsbilderna snurra på nätet, som en del av en mystisk lanseringskampanj.

Flera för Nöjesbladet okända hårdrocksakter, exempelvis ”Mortus” och ”Lany” från H&M:s fejkade bandtröjor, presenteras plötsligt med bilder och riktiga låtar.

”Längs minnenas stig”

Bakom banden står okända PR-gruppen ”Strong Scene Productions”. I ett pressmeddelande beskriver gruppen vad som låter som ett H&M-samarbete:

”Glada att kunna erbjuda en musikalisk vandring längs minnenas stig, till stöd för Hennes & Mauritz hårdrockskollektion, som lyfter fram talanger och bortglömda juveler från den globala undergroundscenen inom metal”.

Förvirring i metalvärlden

Förvirringen i metalvärlden har hunnit bli stor. På Strong Scene Productions Youtubekanal och Facebooksida rasar metalfans, som tycker att modekedjan förolämpar hårdrocken genom att bygga upp en sådan fantasivärld kring några plagg.

Andra skrattar åt vad de antar är en ironisk skämtkampanj från någon privatperson.

H&M: ”Ingen koppling”

H&M:s pressansvarige Håcan Andersson säger direkt att modejätten inte har någonting med de mystiska metalbanden att göra:

– Vi har ingen som helst koppling till det här. De patchar du ser på plaggen representerar inga verkliga band.

Rocksajten Metalsucks har spekulerat i om ett konstprojekt finns bakom, och nu kan Nöjesbladet bekräfta att så är fallet.

”Mer än coola loggor”

Nöjesbladet har varit i kontakt med en av de ansvariga för kuppen, Henri ”Trollhorn” Sorvali keyboardist i de finska metalbanden Finntroll och Moonsorrow.

Han avslöjar att ett antal skandinaver som jobbar med musik och media ligger bakom.

De är less på hur metal används i kommersiella sammanhang, och tog den svenska modejättens bandtröjor som exempel:

– Vi började tänka på hur långt kommersialismen har kommit – att de ger ut kläder med loggor som inte har några riktiga grupper och musiker bakom … Det får en att tänka att de vill håna metalfolk. Metal är ju mer än ”coola” loggor på kläder, för många musikälskare.

Ett liv efter kuppen?

Låtarna, bandbilderna och hela projektet ska ha skapats inom loppet av en vecka, och blev färdigt på måndagsmorgonen. Framtiden för alla kuppens alster är lite luddig.

– Troligtvis kommer banden sluta existera efter dessa ”15 minutes of fame”, men man vet aldrig. Blast kanske faktiskt planerar att ge ut 'resten' av sin 'gamla demo'. Haha!

ARTIKELN HANDLAR OM

Metallica

Metal

Youtube

Rock

Hårdrock