Ska erövra världen

MUSIK

Robyn: Vi har gjort gerillamarknadsföring

Robyns ”With every heartbeat” knep förstaplatsen i England.

Nu ska hon lanseras internationellt.

Foto: En världsstjärna Robyn ska släppa skivor i Tyskland, Australien och kanske Japan.

Det var ingen slump att hennes låt hamnade etta på Englandslistan.

– Vi har gjort gerilla­marknadsföring på myspace, hemsidor och gjort små klubbspelningar, säger Robyn om framgången.

Nya receptet för succé: egna skivbolaget Konichiwa Records och total kontroll över musik, produktion och marknadsföring.

Dessutom ska Robyn lanseras internationellt.

– Jag ska släppa skivan i Tyskland, Europa, Australien och kanske också i Japan.

Har full kontroll

Några av låtarna släpptes redan 2005 i Sverige. Skivbolagsjätten Universal ska hjälpa till med den internationella nylanseringen.

Robyn, 28, är inte orolig för att tappa kontrollen.

– Jag får göra vad jag vill och de bistår med sina tjänster – stora distributionskanaler. Det passar mig perfekt, säger hon.

1997 lanserades Robyn med trallvänliga ”Show me love” i USA. Efter över en miljon sålda skivor hoppade skivbolaget av när man inte tyckte att nästa skiva innehöll några hittar.

Lever i nuet

Är du redo för USA igen?

– Jag har fört samtal med skivbolaget där. Om allt funkar så vore det jätteroligt.

”With every heartbeat” skrevs ursprungligen för musikern Anders Kleerups solo­skiva.

När en ny skiva med nytt material ska spelas in är oklart.

–? Jag försöker leva i nuet. Den första plattan gjorde jag promotion för i två år. Så det kan ta lång tid, eller kort tid, säger Robyn och skrattar.

Fakta: Robyn

Johanna Petersson