Nas är i relativt rar form

”King’s disease II” tar vid där den Grammy-vinnande föregångaren slutade.
”King’s disease II” tar vid där den Grammy-vinnande föregångaren slutade.

ALBUM Efter en vilsen utflykt med Kanye West verkar Nas vara på en bra plats i livet igen.

Det är badbyxor, Bellinis – och stundtals riktigt trevlig musik.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus
Nas
King’s disease II
Mass Appeal/Legacy/Sony

HIPHOP Rap och r’n’b har varit den mest intressanta musiken i ett drygt decennium. Bara på sistone har kurvan dalat lite. I synnerhet på albumfronten har det – bortsett från Tyler, The Creators senaste album – känts tunt. Genrens mästare Frank Ocean annonserade nyss att han ägnat de tre senaste åren åt en juvelkollektion.

I luckan tittar en veteran fram. Nas, inskriven i hiphophistorien redan med debuten ”Illmatic” 1994, började kännas borträknad. Kanye West-producerade ”Nasir” var en plump i protokollet. Men på fjolårets ”King’s disease” reste sig Kungen av Queens på tretton och vann sin första Grammy.

Nas verkar vara på en bra plats i livet. Det räcker med att kasta ett öga på 47-åringens Instagram, där det chillas i fiskarhatt och badbyxor. ”I’m in rare form”, hävdar han i singeln ”Rare”. Och över Hit-Boy:s eleganta beats låter han faktiskt mindre flåsigt trött än på länge, oavsett om han rappar om Bellinis på söndagsbrunchen, quiet storm på radion eller bara hyllar sina gamla hoods Queensbridge.

”King’s disease II” fungerar som ett nostalgiskt rap-filter. Genom saligt soulsamplande ”Store run” och jazziga ”Moments” blir allt lite mysigare. ”Death row east” avhandlar mordet på 2Pac. Albumets mest omtalade gäster är Eminem (som Nas rappar med för första gången) och Lauryn Hill (som återförenas med Nas efter 25 år). Samarbetet med den senare påminner om ett dyrt doftljus från millennieskiftet – skivans höjdpunkt.

Men Nas nöjer sig inte med att blott cementera sitt förflutna. Stundtals rappar han över trap-beats, och A Boogie Wit Da Hoodie strösslar ungdomlig autotune. Men de flesta gästerna känns överflödiga, det hade varit nog med bara Nas i rummet. Han är ju där igen.
BÄSTA SPÅR: ”Nobody” (feat. Ms. Lauryn Hill).


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik

Publisert:

LÄS VIDARE