Liverecensioner

Sarah Klang blandar sin blues med humor

avHåkan Steen

1 av 3 | Foto: ANDREAS BARDELL/AFTONBLADET
Det fjärde plusset lurar runt hörnet när Sarah Klang har turnépremiär i Stockholm.

KONSERT Sarah Klang har rösten, låtarna, utstrålningen och mänskligheten.

Det är inte minst den sistnämnda egenskapen som gör det här till en fin kväll.


Sarah Klang
Turnépremiär: Vasateatern, Stockholm. Publik: 900 (utsålt). Längd: 94 minuter. Bäst: ”It’s been heaven knowing you” och ”Mind”. Sämst: Setet känns som att det kan slipas något varv till.


Mycket har hunnit skrivas om Sarah Klang och hennes alldeles lagom ortodoxa mix av country, pop och soul sedan den där fredagskvällen för snart två år sedan när hon dundrade rakt in i åtskilliga hjärtan hos den ”På spåret”-tittande delen av svenska folket.

Det behöver knappast sägas en gång till att 27-åringen från Göteborg besitter en sällsynt mäktig röst och låtar som ofta känns självklara redan första gången man hör dem.

Det sympatiskt hemkörda debutalbumet ”Love in the milky way” levde högt på dem. Med nya plattan ”Creamy blue” har Klang och låtskrivarpartnern Kevin Andersson – även keyboardist i det sju personer starka band som backar henne i kväll – dessutom lyckats hitta ett sound som musiken verkligen trivs och skiner i.

Mycket av den pedal steel-skimrande blå stämningen från skivorna får Klang med sig in på scenen. Framför allt extranumren är en stark uppvisning i melankolisk minimalism, och inte många i det här landet sjunger som den här sångerskan sjunger i ”Mind”.

I första halvan av setet känns det emellertid ibland som det ibland gör på premiärer, att showen inte riktigt har flyttat ut ur replokalen. De här låtarnas inneboende dramatik bjuder in till massor av nerv men låter emellanåt väl beskedliga, möjligen förstärkt av huvudpersonens tidvis kanske väl nonchalanta sippande på en öl medan hon sjunger om uppslitande heartbreak.

Å andra sidan är det också tecken på något tilltalande mänskligt och otvunget hos Sarah Klang. Kvinnan i de rosa bootsen är sympatiskt oförställd i alla lägen.

Inte minst vet hon det som alla popens största dysterkvistar vet, att allt det mörka måste balanseras upp med en stadig skopa småvimsig humor.

Om ”Wildfire” säger hon till exempel: ”Nästa låt handlar om när man är ihop med nån som är mycket tråkigare än en själv, vilket är ett jättestort samhällsproblem”.

Det fjärde plusset lurar runt hörnet. Ge showen några gig till så kan den mycket väl vara där.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik


ARTIKELN HANDLAR OM

Musik

Pop

Stockholm