Galet bra

MUSIK

The Hives spelar rätt igenom märg och ben

The Hives

Konsert på Annexet, Stockholm. Bäst: ”Main offender”. Sämst: ”T.H.E.H.I.V.E.S.”.

Det står 3 722 personer framför scenen. Tydligen ett nytt publikrekord på Annexet. Publikens medelålder är dessutom förvånande låg – golvet bubblar av knattar och glin.

Det kanske inte är så konstigt.

The Hives kunde lika gärna ha varit tecknade superhjältar i ett amerikanskt seriemagasin.

Lär dem klappa rätt

Och kvällen blir ofta en lektion för nybörjare i hur man ska bete sig på en rockkonsert. Howlin’ Pelle berättar när publiken ska klappa, hur de ska klappa, vad de ska skrika och varför de ska dansa eller hoppa fort.

Men under resten av konserten, som Pelle kallar för ”en svart och vit julafton 20 dagar för tidigt”, är det mesta sig likt.

Med jämna mellanrum levererar Howlin’ Pelle så dräpande oneliners att de skulle kunna fälla en 24 taggar stor älg på 300 meters håll. Trummisen Chris Dangerous behandlar sina trummor som om de har gjort illa hans mamma. Och gitarristen Nicholaus Arson exploderar över hela scenen.

Svar: Från Fagersta

Hela gruppen spelar med en galen intensitet som går igenom märg, ben, väggar och tak.

Vem ska få en Rockbjörn får ”Årets bästa liveakt”?

Svaret kommer från Fagersta.

The Hives är fortfarande det bästa som hänt Sverige sen kebabpizza.

ARTIKELN HANDLAR OM