Sympatiskt - och tråkigt

avMarkus Larsson

John Legend är monotont korrekt - men plötsligt bryter han mönstret

1 av 3
John Legend har en stark röst och stor hantverksskicklighet. På gårdagens konsert är melodierna smakfullt och sparsamt utsmyckade. Men det blir ändå trist när allt framförs i samma neutrala tonläge.

Vill inte låta elak, men ...

Det känns ofta som om John Legend sjunger högt ur Sjöväderrapporten.

I ett av konsertens bättre partier sitter John Legend vid pianot och berättar sin historia och vilka låtar han medverkade på innan han slog igenom som soloartist.

Ja, det är han som hamrar på pianot i Lauryn Hills ”Everything is everything”. Ja, han värvades en gång av Kanye West. Ja, det är han som sjunger melodin i Slum Villages ”Selfish”. Ja, det är han som är ”ooooh-oooh-aah” bakom Alicia Keys på singeln ”You don’t know my name”.

Det är över huvud taget svårt att tycka illa om sångaren och låtskrivaren från Springfield, Ohio. Med stark röst och stor hantverksskicklighet knyter han ihop dagens r’n’b med den delen av soulhistorien som exempelvis byggdes av Stevie Wonder, Staple Singers och bolaget Philadelphia international.

Sparsamt utsmyckat

På turnén ”All of me”, döpt efter Legends största hit hittills, är melodierna dessutom sparsamt och smakfullt utsmyckade med en trummis, en basist, en ­gitarrist och stråkkvartett.

Men det blir ändå långtråkigt eftersom John Legend envisas med att framföra allt i samma neutrala tonläge. Det spelar ingen roll om han drar anekdoter om förblindande svartsjuka, sin farmor eller sjunger om att ­alla vi är ”ordinary people”.

Det känns som om en ­meteorolog gör en korrekt femdygnsprognos på tv. ­Eller som om Legend framför den senaste sjöväderrapporten. Och i så fall är de hemska versionerna av cocktailbossiga ”Maxine” och Michael Jacksons ”Rock with you” en förolämpning mot Kvarken och Holmögadd.

Bränner till

Vid några få tillfällen bryter Legend och musikerna mönstret och presenterar något som bränns. Kanske sker det allra tydligast i Paul Simons ”Bridge over troubled water”.

Där är kvällens huvudperson varken John Boring eller r’n’b-­scenens svar på Coldplays senaste ­album längre.

Hela låtlistan

 Made to love

 Tonight (best you ever had)

 Let’s get lifted

 Used to love U

 Let’s do it again/Number one

 Save the night

 Maxine

 Again

 P.D.A. (We just don’t care)

 Save room

 Wake up everybody

 Green light

 Rock with you

 Who do we think we are

 Bridge over troubled water

 You & I (Nobody in the world)

 Caught up

 Ordinary people

 So high

Extranummer:

 All of me

John Legend

Globen, Stockholm. Publik: 5388 (nedbantad teaterversion av arenan). Längd: 1 timme och 45 minuter. Bäst: ”Save the night” och ”Bridge over troubled water”. Sämst: ”Maxine”.

ARTIKELN HANDLAR OM