Boygenius gör pur melankolisk magi

Håkan Steen listar årets 10 bästa album

avHåkan Steen

Foto: Matador
Phoebe Bridgers, Julien Baker och Lucy Dacus har gjort årets album, enligt Håkan Steen.

ÅRETS ALBUM Tre av vår tids skarpaste unga låtskrivare går ihop och släpper sex av årets mest glimrande folkpoplåtar.

1. BOYGENIUS (BOYGENIUS)
Årets finaste konsertögonblick var när Phoebe Bridgers tog plats på Pusterviks scen en stimmig natt under Way Out West i Göteborg.

Till synes utan ansträngning skar hon igenom sorlet och skapade vad som inte går att beskriva som annat än andäktig stämning. Låtarna, rösten och det där svårfångade soom kallas utstrålning gjorde hela jobbet.

Jag hade koll på Bridgers sedan tidigare men spelningen blev min verkliga ingång till ett fantastiskt artisteri som firade stora triumfer av nyanserad känslighet på fjolårets debutalbum ”Stranger in the alps”.

Inte minst fick Bridgers mig att på allvar upptäcka och fördjupa mig i den nya generation av självlysande amerikanska singer-songwriters, som gärna hämtar musikalisk inspiration ur indierock från sin barndoms 90-tal och kraft ur en helt självklar feministisk agenda.

Namn som Snail Mail, Soccer Mommy, Mitski, Julien Baker och Lucy Dacus har alla släppt väldigt hörvärda skivor i år eller i fjol. Och allra bäst blev det när Bridgers bildade ”supergrupp” med Baker och Dacus och gav ut en gemensam sexspårs-ep som Boygenius. Namnet är förstås ironiskt och anspelar på hur pojkar från tidig ålder alltjämt betraktas som genier medan flickor får lära sig att inte ta plats och därmed måste bevisa så mycket mer.

Med den sammanlagda kraften från tre av årets vassaste låtskrivarpennor bevisar Boygenius precis hur mycket som helst i låtar som ”Bite the hand”, ”Souvenir” och ”Salt in the wound”.

Det är pur melankolisk magi, och att årets bästa album dessutom bara rymmer sex låtar går eventuellt att tolka som ett tidens tecken.


2. RUINS (FIRST AID KIT)
De spelar på prestigescener som The Ryman i Nashville och Beacon Theatre i New York och den som har följt First Aid Kit ett tag på sociala medier kommer lätt att tänka på det gamla Lou Reed-citatet ”my week beats your year”. Så mycket kul verkar hända dem hela tiden, så etablerade aktörer är de numera på den internationella popscenen.

I januari och februari fyller Svedmyra-systrarna för första gången Globen och Malmö Arena.

Jag, som blev knäckt av Klara och Johanna Söderberg och deras slösaktiga americanapopbegåvning redan på debuten för åtta år sedan, är egentligen inte förvånad. Utvecklingskurvan har gått exponentiellt uppåt för varje skiva.

Ändå är det svårt att inte häpna över kraften i den samling separationssånger som utgör deras fjärde album. Låtarna på ”Ruins” hör kanske inte till First Aid Kits allra mest direkta men har en tyngd och rymmer så många skiftningar att albumet så här nästan ett år senare redan framstår som deras både starkaste och viktigaste hittills.


3. FAN TA NPM (HJELLE)
Ingen låtskrivare just nu skildrar vanlig svensk vardag bättre än Andreas ”Hjelle” Hjelmér från Malmö-bandet Bäddat För Trubbel. Men i framgångsfixeringens tid är det väl heller nästan ingen som orkar, vill eller ens vågar bry sig om den värld av deltidsarbetslöshet, hämtpizza och öl på den lokala puben som Hjelle beskriver.

Det kan ha en del med ålder och inte minst varifrån man kommer att göra men precis som på solodebuten ”Högst medelmåttig” träffas jag rakt i hjärtat av Hjelles enkelt inspelade mix av gripande vemod, förlösande ilska, självförakt, humor och underbart ohipp pubrockeufori i låtar om kebab, New Public Management och det gränslösa värdet av äkta kärlek. Orden är få och låtarna korta men väldigt mycket blir sagt.

Kolla med fördel även sexspårsplattan ”Allt du tar för givet” som också kom i år.


4. GOLDEN HOUR (KACEY MUSGRAVES)
Galaktisk country, säger Kacey. Finaste samlingen poplåtar i år, säger jag.


5. WILD HXMANS (CHRISTIAN KJELLVANDER)
Långa, fritt formade låtar som inte längre låter sig kategoriseras. Smått förhäxande.


6. DIRTY COMPUTER (JANELLE MONÁE)
Årets smartaste, sexigaste mix av rymdpop och framtidsfunk.


7. MÖRKARE (SLOWGOLD)
Drömgitarrer från Göteborg.


8. THE PRODIGAL SON (RY COODER)
Cooder förvandlar uråldrig folk och blues till rapporter från dagens USA.


9. STARTER HOME (DOUG PAISLEY)
John Prine-arvet är tryggat. Vilka låtar, vilka berättelser.


10. TELL ME HOW YOU REALLY FEEL (COURTNEY BARNETT)
Den skarpaste terapigitarrpopen kommer alltjämt från Australien.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik


ARTIKELN HANDLAR OM

Musik