Drömduo som gjord för vemodiga covers

Foto: AP
Fångar countryns essens Emmylou Harris och Rodney Crowell borde göra fler skivor ihop.
MUSIK

COUNTRY Den här skivan har varit på gång ett tag. 39 år, närmare bestämt. Redan när Emmylou Harris och Rodney Crowell träffades för första gången 1974 pratade de om att de måste göra en skiva ihop någon gång.

Harris höll på att leta låtar till sitt album ”Pieces of the sky” och producenten Brian Ahern plockade fram en tejp från en okänd låtskrivare från Texas som han ännu inte hade hört. Men de behövde inte lyssna många sekunder på Crowells ”Blue­bird wine” för att förstå att honom, och hans låtar, skulle de ha.

Crowell blev senare medlem i Harris Hot Band en period och fick snart en egen solokarriär, först som en vital del av den alternativa countryscenen runt Townes Van Zandt och senare som en av countryrockens mest respekterade singer-songwriters.

Under åren har Crowell och Harris behållit kontakten och när de nu äntligen får till den där gemensamma skivan ägnar de den åt att på nytt plocka upp låtar som betytt något för dem genom åren, både cool honkytonk och blåare balladnummer.

Även Brian Ahern finns med för att riktigt sluta cirkeln.

”Bluebird wine” dyker upp även här, med Crowells text delvis omskriven för att bättre passa de två 60-plussarna som sjunger den nu. Behöver jag ens säga att de här två rösterna, två av de varmaste och mest uttrycksfulla vi har, trivs alldeles förträffligt ihop?

Crowell får även en chans att göra låtar som han tidigare givit bort till andra. Inte minst ”Bull rider”, ursprungligen inspelad 1979 av hans dåvarande svärfar Johnny Cash. Men också ”Here we are”, som Harris spelade in med George Jones. Här får den ömsinta countryballaden symbolisera hennes och Crowells vänskap på ett hjärtevärmande sätt.

Det är emellertid i tolkningarna av andras sånger de verkligen kommer åt något.

En twangig, sentida Kris Kristofferson-rocker, ”Chase the feeling”, låter som gjord för duon.

Mer oväntad är ”Spanish dancer”, från Patti Scialfas första soloalbum. Men Harris vemod får den spanska romantiken att låta vackrare än någonsin.

”Old yellow moon” fångar väldigt väl essensen av den goda del av modern country som Emmylou Harris och Rodney Crowell representerar.

Givetvis borde en drömduo av det här slaget göra fler skivor ihop.

BÄSTA SPÅR: ”Back when we were beautiful”. Fantastisk 90-talsballad av Nashville-sångerskan Matraca Berg, som även skrivit låtar åt namn som Linda Ronstadt, Trisha Yearwood och Dixie Chicks.

ARTIKELN HANDLAR OM