Charli XCX är popmusikens framtid

avNatasha Azarmi

1 av 4 | Foto: STEFAN JERREVÅNG/AFTONBLADET
Charli XCX ger popen ett ocensurerat ansikte.

KONSERT Med en show som är explosiv från början till slut suddar Charli XCX ut gränsen mellan artist och publik.


Charli XCX
Plats: Berns, Stockholm. Publik: ca 800. Längd: 90 minuter. Bäst: ”Gone” och ”I love it”. Sämst: Charli XCX har förvisso förändrats mycket som artist under åren, men det känns ändå synd att hon inte ger något utrymme till fina debuten ”True romance”. En större publik hade inte heller skadat.


Charli XCX är en ovanlig popstjärna.

Hennes musik låter futuristisk. Det är dramatiska och skärande ljudeffekter, pulserande beats och en röst som använder autotune för att framhäva sårbarhet.

Live påminner hon i stället om en tid då pop inte behövde betyda perfektion.

När popstjärnor står på scen i dag har varje steg och inandning ofta övats in. Minsta tekniska fel innebär en katastrof.

Men trots att Charlotte Aitchison, som hon egentligen heter, skriver låtar till ”fläckfria” och polerade artister som Shawn Mendes och Camila Cabello känns hon väldigt fri i sitt artisteri.

I kväll vänder hon ofta upp och ner på lokalen. En frenetisk urladdning uppstår under ”I love it”, hitlåten som hon från början skrev till sig själv men sedan gav bort till Icona Pop.

Charli XCX är ocensurerad och visar ett långfinger för varje ”fuck” hon sjunger. Hon bryter ut i spontan dans och står nästan aldrig still. Under ”Gone” dansar hon med så hårda rörelser att det ser ut som att både armar och ben ska flyga av.

Och det gör ingenting att hon måste hämta andan ibland.

Det är tvärtom uppfriskande.

Men 27-åringen från Essex drar också ner tempot. I lugnare ”Cross you out” och ”White Mercedes” låter hon känslorna ta över. Hon ger liv till de välgjorda elektroniska produktionerna genom att leka med tonerna, dra ut på dem och gå upp i genomträngande falsett.

Ändå är spelningen som bäst när publikkontakten är som starkast. Helt ensam på scen skapar Charli XCX en fest som suddar ut gränsen mellan artist och publik.

Det blir extra tydligt när hon bjuder in fem lokala fans, artister och dansare under ”Shake it”. En efter en får de kliva in på scen och ta emot publikens fullskaliga jubel.

Men egentligen är det rakt igenom explosivt, från inledande ”Next level Charli” och ända fram till extranumret ”1999”. En av Aitchisons största låtar handlar om att vilja återvända till en tid då Britney Spears, MTV och CD-skivor var som störst.

Det är nästan lite ironiskt. Charli XCX känns nämligen allt mer som popmusikens framtid.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik

ARTIKELN HANDLAR OM

Charli XCX

Musik

Pop