Bad Cash Quartets comeback är underbar men kort

Av: Natasha Azarmi

Publicerad:
Uppdaterad:
Bad Cash Quartet är Gårdens stora dragplåster. Här gör de festivalens kortaste spelning.
Foto: Samuel Isaksson/Rockfoto
Bad Cash Quartet är Gårdens stora dragplåster. Här gör de festivalens kortaste spelning.

KONSERT Räknas 50 minuter som en återförening?

Bad Cash Quartets spelning på Gården är fartfylld och fin men lämnar ett antiklimax efter sig.


Bad Cash Quartet
Plats: Trädgårdsföreningen, Göteborg. Publik: 6000 på festivalen. De flesta har tagit sig till spelningen. Längd: 50 minuter. Bäst: ”Big day coming”. Sämst: Återföreningen är alldeles för kort.


GÖTEBORG. ”Den här kan ni!”, säger Martin Elisson innan ”Monday morning” och får publiken att sjunga för full hals.

I åtta år visade Bad Cash Quartet att man kan rymma en värld av ilska och uppgivenhet i bara tre ackord. Med mycket självförtroende och lite ödmjukhet blev de Göteborgspopens stolthet fram till uppbrottet 2004.

Två stora akter föddes ur splittringen – Hästpojken och Jonas Lundqvist – men de lyckades aldrig överträffa bandets mytomspunna storhet.

Det känns fint att de nu återförenas ett stenkast från stadsdelen Örgryte där allting började.

Här finns en helt annan energi än den smått livlösa som vilat över festivalen. Där andra akter kämpat förgäves för att få igång sin publik möts Bad Cash Quartet av en överväldigande kärlek från första början.

Elisson böjer sig ner till publiken. De svarar med ett stort jubel. Han ramlar och de jublar ännu högre. Redan då har Jonas Lundqvist hunnit kasta ut sina första trumpinnar.

Ibland känns kvintetten osynkade och det märks sällan att de gått in i replokalen. Vid ett tillfälle börjar bandet spela för tidigt och avbryter Elissons mellansnack.

Men de kompenserar genom att aldrig tappa energi.

Även under sentimentala ”I care about you all” finns lyckan kvar. Martin Elisson lutar sig mot stativet och tar i allt han kan. Den svajiga rösten vilar fint mot Kalle von Halls synth och ger låten ännu mer känsla och mening.

Lika fin är ”This night or next”. Efteråt reser sig Jonas Lundqvist upp. Han går fram till Elisson och ger honom en kram. ”Ni ser, inga bråk!”, skojar sångaren.
Men det uppstår en förvirring när Martin Elisson uttrycker sin tacksamhet och tackar för sig 42 minuter in i spelningen.

Bandet kommer dock tillbaka med två explosiva extranummer.

När de går över från ”Amuse you” till "Big day coming" är det ingen som står still. Det är en euforisk tripp 20 år tillbaka i tiden.

Synd att den blir så kort.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik

Publicerad: