Gorillaz går in för pop och melankoli

Foto: Dhillon Shukla (foto)/Jamie Hewlett (illustration)
Damon Albarn och hans tecknade vänner i Gorillaz är redan tillbaka, bara ett drygt år efter förra albumet.

avHåkan Steen

MUSIK

ALBUM Damon Albarn skalar av och satsar på Gorillaz poppiga och melankoliska sida, vilket känns befriande efter fjolårets mastiga ”Humanz”.


Gorillaz
The now now
Parlophone/Warner


POP Vad är nytt i Gorillaz-världen? Tja, Murdoc, den arge gröne medlemmen, har hamnat i fängelse och tillfälligt ersatts av Ace från tv-serien ”Powerpuffpinglorna”.

Då Murdoc inte bidragit alls till det tecknade bandets sjätte album skulle det kunna beskrivas som något av den blåhårige sångaren 2D:s soloskiva. Och då 2D har en historia av svåra olyckor och allmänt lidande är det kanske inte så konstigt att ”The now now” känns betydligt mer melankolisk än fjolårsplattan ”Humanz”.

Förflyttar vi oss till den verkliga världen verkar albumet främst ha kommit till för att Damon Albarn ville ha fler låtar att spela på Gorillaz festivalgig i sommar (bland annat Roskilde nästa vecka).

Till skillnad från gästspäckade ”Humanz” ställer sig Albarn betydligt mer i centrum här, de enda inhoppen görs av Snoop Dogg, housepionjären Jamie Principle och jazzmannen George Benson.

Det koncisa, mindre ambitiösa anslaget och soundet som drar åt 2010 års ”Plastic beach” känns helt rätt. Och i till exempel småskruvade balladen ”Idaho”, retrofuturistiska groovepoppärlan ”Kansas” eller den smått bowieska ”Magic city” hittar Albarn tveklöst något stort.

Men som album betraktat Gorillaz har gjort mer genomladdade skivor förr.
BÄSTA SPÅR: ”Humility”.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik

ARTIKELN HANDLAR OM