Det här är början på något stort för Sarah Klang

Foto: ANDERS DEROS
Sarah Klangs debutalbum är en imponerande samling låtar.
MUSIK

ALBUM Sarah Klang har rösten, låtarna och en tilltalande fri hållning till traditionen på sin utmärkta debut.


Sarah Klang
Love in the milky way
Pangur/Bengans


POP Väldigt mycket handlar förstås om rösten. Hemma i Göteborg har den varit omtalad i flera år, i somras fick en bejublad klubbspelning på Way Out West snacket att gå i hela pop-Sverige och när Sarah Klang härom veckan tolkade Mama Cass Elliots ”Make your own kind of music” i ”På spåret” lyckades den ofiltrerade naturkraft som sitter i hennes stämband på bara några minuter braka sensationellt långt in i folkligheten.

En hel del handlar om låtarna. För att komma från en 25-årig debutant är ”Love in the milky way” en imponerande mogen samling sånger som känns märkligt välbekanta redan vid första lyssningen. Alltid ett säkert tecken på att man har att göra med något speciellt.

Inte minst finns det i Sarah Klangs musik även en brist på renlärighet som är djupt tilltalande. Folk har försökt placera in henne i något slags americanafack, rent av country. Dels för att det tveklöst ryms en hel del av det i mixen, dels för hon gärna spelar på countryestetiken. Men precis som First Aid Kit, för göra en jämförelse som ligger nära till hands, låter hon aldrig respekt för traditionen bli den viktigaste delen av det hon håller på med.

Ingen kan troligen höra att en av hennes svenska favoriter från senare år är den skruvade rapparen Yung Lean, men det märks i själva anslaget att hon lyssnar på fler sorters musik än den hon själv gör själv. Det finns en liten ton där som trots allt inte riktigt har hörts tidigare och det är nog inte minst därför de här tio låtarna blir så stark pop.

Och att hon har fallit för Yung Lean och hans Sad Boys är på flera sätt helt logiskt. För även i Sarah Klangs makligt storslagna sånger är det sorgen och vemodet som dominerar. På den där Stay Out West-spelningen uppträdde hon i en mantel med texten ”Saddest girl in Sweden” och det är orolig, olycklig eller krossad kärlek som syr ihop de här låtarna med blodröd tråd.

”Oh, what a night/started so good but then I dreamt of you” sjunger hon i ”Lover”. Samma drabbande känsla av saknad finns i ”Left me on fire” eller ”Rock n roll blues”.

Sarah Klang använder enkla vardagsord men väljer dem med omsorg. Minst lika mycket händer mellan raderna och bland alla nyanser av blått som finns i hennes röst.

”Love in the milky way” låter som början på något stort.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!

ARTIKELN HANDLAR OM

Musik

Yung Lean

Pop