Skott imponerar med stark samling låtar

Av: Håkan Steen

Publicerad:
Uppdaterad:
Skott träffar mitt i prick på sitt debutalbum.
Foto: Peter St James
Skott träffar mitt i prick på sitt debutalbum.

ALBUM Skotts debutalbum är precis så begåvat som den långa raden av fina singlar har förvarnat om.


Skott
Always live for always
Dollar Menu/Cosmos


POP Det är hela fyra år sedan Skott först lät höra tala om sig med den lysande singeltrion ”Porcelain”, ”Amelia” och ”Lack of emotion”, som fick både Lorde och Katy Perry att twittra lyriskt.

Men något album har det inte blivit förrän nu. Det brittiska skivbolaget gillade att Pauline Skött spottade ur singlar som flög och ville helst bara fortsätta så, och tryckte på om allt hookigare låtar för varje släpp.

Men låtskrivaren, producenten och sångaren från Vikarbyn i Dalarna kände sig alltmer obekväm i rollen som lydig hitleverantör, hennes artistiska ambitioner var större än så. Det märktes redan från början i hur omsorgsfullt hon paketerade sin musik och sin persona, med ett slags lekfull mysticism.

Därför började Skott spela in ett album i smyg, bröt sedan med bolaget och skrev i stället på för en svensk etikett som gav henne betyligt friare händer.

Så nu är slutligen ”Always live for always” här, med sex av de elva hittills släppta singlarna inkluderade samt fem nya spår. Inte bara är det en imponerande summering från en av senare års främsta svenska låtskrivarbegåvningar utan även ett väl fungerande album. Och det trots att hon valt att inte inkludera några av sina starkaste låtar.

28-åringen, uppfödd på och präglad av såväl svensk folkmusik och jazz som 00-talets tv-spelsmusik, har en väldigt naturlig fallenhet för och uppriktig kärlek till slagkraftiga refränger och smarta hitkrokar. De senaste singlarna ”Kodak & codeine” och ”Talk about me” är bara två ypperliga exempel.

Men precis som till exempel Bat For Lashes eller nämnda Lorde nöjer sig Skott aldrig med att bara leverera catchy spellistefoder. Det här är pop med fler lager, mer djup och större konstnärliga ambitioner än så. Lyssna bara på ballader som ”Benz” eller ”Settle down”, på ett plan ganska omedelbara kärlekssånger men med så innovativ produktion och lödig sång att de fortsätter att växa.

Möjligen är Skotts popvision för mångfacetterad och därmed svårpaketerad för den riktigt breda publiken, men rent musikaliskt har hon allt som behövs på den här fina debuten.
BÄSTA SPÅR: ”Bloodhound”.

LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik


Publicerad:

LÄS VIDARE