En så mycket bättre Love Antell med egen identitet

MUSIK

Så bra var Love Antells spelning på Växjö teater

1 av 4 | Foto: Love Antell

VÄXJÖ. Så mycket bättre?

Absolut.

Love Antell må vingla runt i influensasviter men som artist har han aldrig varit mer övertygande än nu.

Han säger det själv efter att ha gjort ett halvlyckat försök till Springsteen-dans på den smala avsatsen framme vid scenkanten: på grund av segdragen influensa har han ”balanssinne som efter femton bärs”.

Och även i övrigt slirar väl Love Antell och hans band till några gånger i kväll. Det märks emellanåt att turnén nyss har börjat.

Att miljön, teater med sittande publik, är ovan för den gamle punkaren gör möjligen också sitt för stämningen.

Men jag väljer att inte fästa mig vid det. För det finns så mycket begåvning och potential här. I bandet – med bland andra Sahara Hotnights-basisten Johanna Asplund och Victor Hvidfeldt från Samling på gitarr och fiol – men inte minst hos Love Antell själv.

Stockholmaren iscensätter sina låtar snyggt. Två av de mest centrala numren från nya albumet ”Barn av Amerika”, ”Europa” och ”Coyote” badar i dämpat blått och rött som effektfullt accentuerar tyngden i texterna om flykt och utanförskap.

Han är också en god berättare. Hela setet ramas in av kul, smart mellansnack. Bland annat hyllar han Växjö för det utvandrarmuseum som står som ”ett slag i ansiktet på alla rasistiska idioter” och en viktig påminnelse om att även svenskar massemigrerade en gång.

Framför allt pensionerar den här låtlistan för gott epitet som Stockholms-Håkan eller Lill-Pimme. Med nya albumet har Love Antell hittat en gedigen identitet som artist, och samtidigt öppnat en rad spännande vägar framåt.

Jag förstår varför vi får några ”Så mycket bättre”-tolkningar. Men även om han själv tror att han kommer att få spela ”Tommy tycker om mig” i tid och evighet är jag långt ifrån lika säker.

För det blir uppenbart att det är artisten snarare än tv-kändisen Love Antell som de flesta har kommit för i kväll. Och det är låtar som ”Gatorna tillhör oss” och ”Spring Ricco” som drar ned klart störst jubel.

ARTIKELN HANDLAR OM