Spotify i blåsväder efter reklamen med Justin Bieber

1 av 3 | Foto: MAGNUS SANDBERG
MUSIK

Nu tar Spotify bort reklamen där Justin Bieber kallas en ”Latin King”.

Användarna ansåg att den var kulturellt förnedrande.

– Vi ville fira ”Despacito” som stunden då musikgenrer möts, förklarar en talesperson till Huffington Post.

I en reklam på Spotify dubbades Justin Bieber, 23, till en ”Latin King”. Detta efter hans låt ”Despacito”, som släpptes tidigare i år, där artisten sjunger på spanska för första gången.

Det dröjde inte länge förrän allmänheten vänt sig emot musikjätten.

”Snälla Spotify, ta bort den här reklamen. Den är respektlös. Jag är säker att vi alla kan hålla med om det. Vänligen, alla Latinas”, skriver en användare på Twitter.

”Spotify, innan ni kröner en Latin King, se till att han uppföljer följande krav: 1) De är faktiskt Latino. 2) De är tvåspråkiga/kan texten till sin sång”, skriver en annan.

Andra är mindre återhållsamma med sina kommentarer.

”Ursäkta mig?! Han vägrar att ens lära sig framföra sången rätt. Vad är det för fel på er Spotify?!”, skriver en tredje.

Nu har Spotify tagit bort reklamen. Till Huffington post förklarar en talesperson bakgrunden till reklamen:

– Vi fattade ett kreativt beslut att ha med Justin Bieber i reklamen för vi ville fira ”Despacito” som en stund då musikgenrer möts. Vi har insett att den kan tolkas som kulturellt okänslig och har därför tagit bort den.

Detta är inte första gången som ”Despacito” varit ämne för kontrovers. Då Bieber uppträdde i maj erkände han att han faktiskt inte lärt sig de spanska orden han sjöng.

– Jag kan inte texten, så jag säger bara ”Dorito” och ”Jag åt en burrito, jag vill ha en burrito”.

Då artisten en månad senare uppträdde vid svenska musikfestivalen Summerburst vägrade han framföra låten av samma anledning. Han fick då ducka för en vattenflaska som kom farande från publikhavet.