Björks musikteater är storslagen men monoton

avNatasha Azarmi

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: Santiago Felipe

KONSERT Björks futuristiska konsert är visuellt storslagen.

Men den lämnar mer variation att önska rent musikaliskt.


Björk
Plats: Globen, Stockholm. Publik: Så gott som fullt på golvet men en del tomma platser på läktaren. Längd: 2 timmar. Bäst: ”Isobel” och ”Tabula rasa”. Sämst: Den musikaliska lågmäldheten gör konserten till ett tålamodstest.


De två mest karaktäristiska ljuden på Björks tionde album ”Utopia” är flöjter och fågelsång. Det är ett konstverk, en ljudinstallation och en förhoppning om en feministisk och klimatvänlig framtid.

Lika detaljrikt spelar hon upp låtarna på scen. Konsertteatern är hennes mest storslagna och excentriska show hittills, vilket säger mycket när vi pratar om en av vår tids mest uttrycksfulla artister.

Det är extravaganta scenkläder och hypnotiserande 3D-bilder på blommor och växter. Samtliga musiker står på vad som liknar en jättelik svamp.

Björk har med sig 18 medlemmar ur isländska The Hamrahlid Choir och flöjtseptetten Viibra, de sistnämnda utklädda till älvor. Men här finns också harpa, slagverk och elektroniska ljudmattor. Huvudpersonen rör sig charmigt tafatt till det vibrerande ljudlandskapet.

Artisten kallar sin ”Cornucopia”-turné för ”digital teater” och ”sci-fi-popkonsert”. Men just termen ”popkonsert” känns ljusår bort i kväll. Det här är snarare en konstinstallation som kräver tid och tålamod. Det är visuellt storslaget men musikaliskt monotont och lika fascinerande som det ibland är tråkigt.

Framför allt saknas stunder då musiken får stå på egna ben. Undantaget är när Björk tar sig ut till scenkanten i ”Isobel” och pratar och skriker fram orden om vartannat.

Trots all rekvisita på scen är rösten hennes främsta verktyg. Den är särskilt böjlig, nära och genomträngande i ”Tabula rasa”. I ”Hidden place” är den skrämmande stark.

Lika viktig är hennes kärlek för naturen. Här finns ett genomgående fokus på klimatet och innan extranumret visas ett videomeddelande från Greta Thunberg: ”Ni säger att ni älskar era barn över allt annat, ändå stjäl ni deras framtid framför deras ögon”, säger aktivisten på den stora fransduken.

Björk går upp på scen igen, spelar ”Future forever” och tar i så att känslorna svämmar över och tårarna är nära. Då lyckas hon på riktigt brygga avståndet mellan musik och teater.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM