Timbuktu har nog aldrig låtit bättre

avMarkus Larsson

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: Dredrik Eotall
Timbuktu har gjort en storslagen hyllning till musiken och hiphopen.

HIPHOP Mitt under julshowen i fjol hoppade Timbuktu upp på scenen i salt kostym.

Timbuktu? I en julshow med bland andra Lasse Berghagen? I Gävle?

Bilden av en ny folklig julbock och underhållare som vill nå alla blir ännu starkare med tanke på hans bejublade medverkan i ”Så mycket bättre”.

Men Jason Diakité har blivit som Björn Skifs eller Lill Lindfors – en genuin artist som nästan kan synas i vilket kommersiellt sammanhang som helst utan att förlora sin integritet. Hans kredd bär skottsäker väst.

Under förra decenniet, där det var helt ok för Ebba von Sydow att kalla sig arbetarklass eftersom hon ”jobbade hela tiden”, kunde Timbuktus samhällsmedvetna texter lätt avfärdas som gammalmodig progg.

I dag har pendeln svängt till Timbuks fördel. Att samtiden blivit mer politisk och att främlingsfientlighet och antirasism åter igen tar över debatten passar honom perfekt.

Genom samarbetet med Kartellen på singeln ”Svarta duvor & vissna liljor”, som strömmats över sju miljoner gånger på Spotify, talet med passet i handen och #jagärjason-kampanjen har Timbuktu byggt en egen snickarboa mellan hitlistorna och ledarsidorna.

Ur den synvinkeln verkar ”För livet till döden” ha en annan stor och brinnande ambition – att visa var Timbuktu egentligen kommer ifrån. Det är en storslagen hyllning till musik och hiphop.  Och, inte minst, ett suveränt album.

Nästan varenda spår ställer frågan: Har Timbuktu någonsin låtit bättre? Och svaret blir lika ofta: Högst tveksamt.

Här stiger framförallt Timbuktus vän och sparringpartner Jens ”Chords” Resch-Thomason fram som en av Sveriges ledande producenter. Med Kanye West som riktmärke bygger han produktioner med imponerande variation och känsla. Det analoga krockar med det digitala, droppljud från klubbens nedre källarvåning samsas med vackra soulsamplingar.

Svensk hiphop upplever en flammande högkonjunktur. Något som påverkar och inspirerar även genrens veteraner. Det finns en anledning till att Petter och Timbuktu släpper några av sina starkaste album just nu.

Politik är en lika naturlig del av Timbuktus dna som verser med 16 rader. Men kanske sammanfattas albumets känsla och kraft bäst i fantastiska hiphopsymfonin ”Misstänkt”:

”Jag är inte ens arg längre, jag känner mig fan upprymd.”

BONUS

Bästa spår:

”Misstänkt” med Beldina och Seinabo Sey. Fem plus.

Visste du att...

Zlatan d­yker upp på skivan? Ett kort klipp från ”Renée möter cirkus Zlatan” avslutar ”Misstänkt”.

Lyssna också på ...

vad som helst med Kanye West. Men kanske främst helgalna ”My beautiful dark twisted fantasy”. 

Chatta med Timbuktu!

28 maj 15.00 – ställ dina frågor till Jason på aftonbladet.se

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM